📚 Voorbeeld – Handboeken wiskunde
Alle leerlingen in de klas hebben hetzelfde handboek wiskunde.
Maar toch heeft elke leerling een ander exemplaar.Een datastructuur die de handboeken modelleert is een klasse
Handboek
, met voor ieder exemplaar een ander object.
🔲 Voorbeeld – Sudoku
De Sudoku is een gekende puzzel. Dagelijks staat er een andere Sudoku in de krant.
Je kan een Sudoku modelleren aan de hand van een klasseSudoku
, waarbij elke puzzel een object is van die klasse, met een andere plaatsing van de getallen in het rooster.
📱 Voorbeeld – Gsm
Iedereen heeft een gsm, zij het van een ander merk of met een andere provider.
Als je gsm’s zou modelleren met behulp van een datastructuur, kan je een klasse
Gsm
gebruiken, met als attributenmerk
,provider
, > enzovoort.
Elke gsm is dan een instantie van die klasse.
🎮 Voorbeeld – Fortnite skins
Fortnite skins komen in vele varianten. Toch behoren ze allemaal tot dezelfde klasse
Skin
.
Elke skin is een object van die klasse.