Game of Life is een verzameling van regels die in 1970 door de Britse wiskundige John Conway bedacht zijn en leiden tot allerlei (bewegende) patronen.

Dit wordt ‘gespeeld’ op een tweedimensionaal rooster, met vierkante cellen die ‘levend’ 1 of ‘dood’ 0 kunnen zijn. De regels zijn als volgt:

Regel 1

Regel 1

Regel 2

Regel 2

Regel 3

Regel 3

Als je dit proces uitvoert, vertrekkende van een bepaalde startsituatie dan kunnen er zich interessante patronen ontwikkelen.

Een Game of Life simulatie.

Een Game of Life simulatie.

Gevraagd

Om deze oefening op te lossen schrijf je twee functies.

Bestudeer grondig onderstaande voorbeelden.

Voorbeeld 1

>>> aantal_levend([[0, 0, 1, 0],
                   [1, 1, 1, 0],
                   [0, 1, 0, 0]], 1, 1)
4
>>> game([[0, 0, 1, 0],
          [1, 1, 1, 0],
          [0, 1, 0, 0]])
[[0, 0, 1, 0],
 [1, 0, 1, 0],
 [1, 1, 1, 0]]