Risk1 is een klassiek bordspel waarbij het (meestal) de bedoeling is dat je de ganse wereldkaart gaat veroveren. Elk gebied dat je bezet geeft je per beurt een aantal legers die je kan gebruiken om een tegenstander aan te vallen.
Bij het aanvallen is het steeds zo dat de aanvaller met drie dobbelstenen gooit en de verdediger met slechts twee dobbelstenen mag gooien. Daarna worden de ogen gerangschikt van hoog naar laag, en de twee hoogste dobbelstenen van de aanvaller worden vergeleken met de twee dobbelstenen van de verdediger.
De vergelijking gebeurt als volgt:
Een eerste voorbeeld ter verduidelijking:
Als de aanvaller de volgende dobbelstenen gooit:
en de verdediger gooit op zijn beurt:
In dit geval verliezen beide legers een eenheid. We leggen dit als volgt uit:
Een nieuw voorbeeld waarin een gelijkspel voorkomt:
Als de aanvaller de volgende dobbelstenen gooit:
en de verdediger gooit op zijn beurt:
In dit geval verliest de aanvaller twee legereenheden. Hier is wat er gebeurt:
Schrijf een programma waarbij de aanvaller de eerste drie worpen dient in te geven en daarna de verdediging de volgende twee worpen intikt. Je programma geeft vervolgens weer hoeveel legereenheden elk verliest.
In het vorige voorbeeld tikt de aanvaller achtereenvolgend 2
, 5
en 1
in. De verdediger tikt 4
en 3
in. Er verschijnt:
Verloren eenheden aanvaller: 1
Verloren eenheden verdediging: 1
Stel dat de aanvaller de volgende dobbelstenen gooit:
en de verdediger gooit op zijn beurt:
dan verlies de aanvaller twee legereenheden! De grootste worpen moeten immers meer zijn dan die van de verdediging.
In dit geval tikt de aanvaller in 4
, 5
en 4
in. De verdediger tikt 5
en 4
in. Er verschijnt:
Verloren eenheden aanvaller: 2
Verloren eenheden verdediging: 0