Dagelijks komen in een school heel wat verloren voorwerpen binnen: kledij, USB-sticks, schooletuis, … je kan het zo gek niet bedenken.

Verloren voorwerpen

Om een beetje organisatie te krijgen in het beheer van de verloren voorwerpen gaat men elk binnengebracht stuk labelen. Een memoblaadje met een uniek nummer is hier de truc. In de opslagruimte met de verloren voorwerpen vindt men bijvoorbeeld volgende vier memo-blaadjes vastgeprikt op verloren stukken terug:

Het ideale is natuurlijk dat een leerling zijn/haar eigendom weer komt ophalen. Het betreffende memoblaadje verdwijnt dan richting papiermand. Omdat de opslagruimte beperkt is, komen voorwerpen soms op een ‘mag weg’ stapel terecht. Wekelijks komt de schoonmaakploeg eens voorbij om deze voorwerpen naar de container te brengen. Zolang de schoonmaakploeg niet langsgekomen is, kan de leerling nog ‘op het nippertje’ zijn verloren voorwerp.

BlueJ

In deze oefening programmeren we de klasse Opslag, een klasse die instanties van de klasse Voorwerp verzamelt in een ArrayList. Je maakt in BlueJ het project VerlorenVoorwerpen met volgende klassen:

Hieronder het klassendiagram van Voorwerp.

Verloren voorwerpen

De klasse Voorwerp (die we voor de eenvoud niet VerlorenVoorwerp noemen) werd al helemaal geprogrammeerd.

De klasse Opslag dient om de verloren voorwerpen te beheren en heeft twee velden:

Opgave

Programmeer in de klasse Opslag de volgende methoden:

Verloren voorwerpen Verloren voorwerpen

Bronnen

Naar een oefening van Goderik Lefebvre, Waregem (2016)