De klasse Message
stelt een berichtje voor dat we tussen twee smartphones
kunnen versturen. Deze klasse is heel eenvoudig: het veld tekst
kan je via de constructor initialiseren en je hebt alleen de accessormethode
String getTekst()
ter beschikking.
De klasse Smartphone
stelt een smartphone voor waarop één berichtje kan staan.
Dit bericht kan het bericht zijn dat je wenst te versturen of een bericht dat je hebt
ontvangen. Je kan er ook voor zorgen dat er geen bericht staat op de smartphone.
Het bericht wordt bijgehouden in het veld bericht
, een instantie van de klasse Message
.
Al het werk gebeurt zoals in de echte wereld met de smartphone. Je zal dus in de
objectenbank geen instantie van de klasse Message
moeten aanmaken.
In deze oefening programmeren we de klasse Smartphone
. Een klasse instantie van de klasse
Smartphone
werkt samen met andere instanties van de klasse Smartphone
en met instanties van
de klasse Message
. Je maakt in BlueJ het project iMessage aan met volgende klassen:
Message
: de code van Message
kan je hier1 downloaden.Smartphone
: kopieer alvast de boilerplate-code uit de indiensectie op deze pagina naar jouw project.Alvorens je aan de opgave begint, loont het de moeite om de werking van de klasse Hulp
te bestuderen.
Je programmeert de volgende methoden in de klasse Smartphone
:
void schrijfBericht(String)
Je geeft deze methode een String
mee met de boodschap die je wenst te versturen.
De smartphone maakt een instantie van de klasse Message
aan. Dit object is het
enige bericht dat de smartphone kan bijhouden.
void printBericht()
Print het bericht op de smartphone af in het Terminalvenster. Indien er geen
bericht staat op de smartphone, print je de boodschap “Geen berichten”
.
void verwijderBericht()
Verwijdert het bericht van de smartphone.
void ontvangBericht(Message)
Ontvangt het bericht in de parameter, ook als er op de smartphone reeds een bericht
staat (het bericht wordt dan overschreven).
void verzendBericht(Smartphone)
Verstuurt het bericht op de smartphone naar de smartphone waar de parameter naar
verwijst. Uiteraard moet op de smartphone van de verzender een bericht staan om te
kunnen verzenden. Zo niet gebeurt er niets.
Vandewalle, D.2 (2018). Leren programmeren, een objectgeoriënteerde aanpak, Java in BlueJ3 (2de editie). Acco Uitgeverij4.