Message

De klasse Message stelt een berichtje voor dat we tussen twee smartphones kunnen versturen. Deze klasse is heel eenvoudig: het veld tekst kan je via de constructor initialiseren en je hebt alleen de accessormethode String getTekst() ter beschikking.

Smartphone

De klasse Smartphone stelt een smartphone voor waarop één berichtje kan staan. Dit bericht kan het bericht zijn dat je wenst te versturen of een bericht dat je hebt ontvangen. Je kan er ook voor zorgen dat er geen bericht staat op de smartphone. Het bericht wordt bijgehouden in het veld bericht, een instantie van de klasse Message.

Al het werk gebeurt zoals in de echte wereld met de smartphone. Je zal dus in de objectenbank geen instantie van de klasse Message moeten aanmaken.

iMessage

Pexels. (z.j.). adolescent adult beautiful blur 618544 (Foto). Geraadpleegd van www.pexels.com/photo/adolescent-adult-beautiful-blur-618544/

BlueJ

In deze oefening programmeren we de klasse Smartphone. Een klasse instantie van de klasse Smartphone werkt samen met andere instanties van de klasse Smartphone en met instanties van de klasse Message. Je maakt in BlueJ het project iMessage aan met volgende klassen:

Alvorens je aan de opgave begint, loont het de moeite om de werking van de klasse Hulp te bestuderen.

Opgave

Je programmeert de volgende methoden in de klasse Smartphone:

Bronnen

Vandewalle, D.2 (2018). Leren programmeren, een objectgeoriënteerde aanpak, Java in BlueJ3 (2de editie). Acco Uitgeverij4.