We kunnen met klassen aan de slag gaan door eerst objecten van die klasse aan te maken, en daarna hun methodes te gebruiken.
đ Voorbeeld - Aan de slag met Spotify
class Spotify: def __init__(self,liedjes): self.afspeellijst = liedjes self.huidige_index = 0 self.huidig_liedje = liedjes[self.huidige_index] def volgende(self): volgende_index = self.huidige_index + 1 # controleer of de hele lijst doorlopen is if volgende_index == len(self.afspeellijst): # als de hele lijst doorlopen is, begin je terug van vooraf aan self.huidige_index = 0 else: # als de hele lijst nog niet doorlopen is, dan wordt de huidige index een cijfertje hoger self.huidige_index = volgende_index self.huidig_liedje = self.afspeellijst[self.huidige_index]
Louise maakt gebruik van de Spotify-klasse om een playlist op te stellen met haar favoriete liedjes.
louises_liedjes = ['Sk8er Boi','Allemaal','Piano Man','Sultans of Swing','Dancing Queen','Jailhouse Rock'] louises_lijst = Spotify(louises_liedjes) print('Het huidige liedje is',louises_lijst.huidig_liedje) louises_lijst.volgende() print('Het huidige liedje is',louises_lijst.huidig_liedje)
Ook Alex maakt gebruik van Spotify, maar hij heeft een andere muzieksmaak.
alexs_liedjes = ['Mother Earth','Leviathan','Senjutsu','Requiem'] alexs_lijst = Spotify(alexs_liedjes) print(alexs_lijst.huidig_liedje) alexs_lijst.volgende() print(alexs_lijst.huidig_liedje)
Beide playlists zijn gemaakt van dezelfde klasse. Toch hebben de attributen andere waarden in de twee gevallen: de liedjes in Louise haar lijst zijn anders dan in die van Alex.
We noemen
Spotify(louises_liedjes)
enSpotify(alexs_liedjes)
objecten van dezelfde klasse.
â Object
Een object is een instantie van een klasse. Een object heeft specifieke waarden voor de attributen van die klasse.
đ» Programmeeroefening - Object van Alyaâs playlist
Alya wil de nummers âRolling in the Deepâ, âShallowâ, âEasy on Meâ en âSomeone Like Youâ in haar playlist.
- Kopieer en plak eerst de klasse
Spotify
in de editor hieronder.- Maak een object
alyas_lijst
aan met die nummers en print daarna het huidige liedje op het scherm.- Spoel één nummer door en print nogmaals het huidige liedje.