Blackjack is een kaartspel dat vooral in casino’s vaak (om geld) wordt gespeeld. Het doel van het spel is om de bank (dealer) te verslaan. Hierbij moet men proberen dichter bij de 21 punten te komen dan de bank. Als de speler boven de 21 punten uitkomt heeft hij verloren, ongeacht wat de bank heeft.

Blackjack

Kaarten met afbeeldingen (boer, vrouw, heer) zijn 10 punten waard. De kaarten 2 - 10 hebben de waarde die zij aangeven. In deze oefening hebben kaarten slechts 1 waarde. De aas bestaat dus niet. Wel harten 1 of klaveren 11. Dat maakt deze oefening haalbaar.

BlueJ

In deze oefening programmeren we de klasse Hand, een klasse die instanties van de klasse Kaart verzamelt in een array. Je maakt in BlueJ het project Blackjack met volgende klassen:

Alvorens je aan de opgave begint, loont het de moeite om de werking van de klasse Kaart te bestuderen.

In de klasse Hand vind je twee velden:

Opgave

Programmeer volgende methoden:

terminalvenster2

Bronnen

Wikipedia3, 2020