public class Strijder { private String naam; private int aantalLevens; protected int gezondheid; /** * Constructor voor objecten van de klasse Strijder * @param naam De naam van de strijder */ public Strijder(String naam) { this.naam = naam; aantalLevens = 3; gezondheid = 100; } /** * Geeft de naam van de strjider terug. * @return De naam van de strijder. */ public String getNaam(){ return naam; } /** * Geeft het aantal levens aan de strjider terug. * @return Het aantal levens van de strijder. */ public int getAantalLevens() { return aantalLevens; } /** * Geeft een nieuwe waarde aan de gezondheidstoestand van de strijder. * @param gezondheid De nieuwe waarde van de gezondheidstoestand. */ public void setGezondheid(int gezondheid){ this.gezondheid = gezondheid; } /** * Geeft de gezondheidstoestand van de strjider terug. * @return De gezondheidstoestand van de strijder. */ public int getGezondheid(){ return gezondheid; } /** * Geeft een aantal levens aan de strjider. * @param aantalLevens Het aantal levens van de strijder. */ public void setAantalLevens(int aantalLevens){ this.aantalLevens = aantalLevens; } /** * Schiet op een andere strijder. * @param tegenstander De strijder die beschoten wordt */ public void schiet(Strijder tegenstander) { if(gezondheid > 0) { tegenstander.geraakt(); } } /** * Vermindert de gezondheidstoestand van de * strijder met 40 procent. De strijder verliest een leven * indien de gezondheidstoestand op nul staat en de * strijder nog levens heeft. */ public void geraakt() { gezondheid = Math.max(0, gezondheid - 40); if(gezondheid == 0 && aantalLevens > 0) { aantalLevens--; gezondheid = 100; } } /** * Toont de gezondheidsstatus van de Strijder in het terminalvenster. */ public void print() { System.out.println("Naam: " + naam); System.out.println("Levens: " + aantalLevens); System.out.println("Gezondheid: " + gezondheid); } }