De verschillende cases en opdrachten zullen worden geprogrammeerd door gebruik te maken de editor Netbeans IDE. Netbeans is beschikbaar via athena.ugent.be en kan ook lokaal worden geinstalleerd. Onderstaande video toont hoe je een Netbeans project kan aanmaken:
Onderstaande video toont hoe je een klasse aan een package van je project kan toevoegen of hoe je een klasse die niet verbonden is aan een package:
Dodona.ugent.be is de omgeving die we zullen gebruiken voor het evalueren van je oplossingen op de oefeningen die je in Netbeans hebt gemaakt. Bedoeling is dat je je code van Netbeans kopieert in onderstaande veld. Vervolgens klik je op de PLAY knop om je code in te dienen en te laten evalueren.
Test je kennis van Netbeans en Dodona aan de hand van de case WisselAutomaat (ChangeMaker, Listing 2.3 van het boek). Deze case maakt gebruik van de console om aan de gebruiker een bedrag te vragen en vervolgens te bepalen hoe dit bedrag kan gewisseld worden in muntjes van 50 cent, 20 cent, 10 cent, 5 cent, 2 cent en 1 cent. Voorbeeld:
Ik vind voor jou de combinatie aan centjes dat overeenkomt met een bepaald bedrag. Geef een bedrag tussen 0 en 100: 87 87 centje(s) bestaat uit: 1 centje(s) van 50 cent 1 centje(s) van 20 cent 1 centje(s) van 10 cent 1 centje(s) van 5 cent 1 centje(s) van 2 cent 0 centje(s)
Hierbij nog wat uitleg over de Dodona-testen voor deze oefening: