💻 Programmeeroefening - Twee munten opwerpen

Je smijt twee munten op en wil de mogelijke resultaten in Python modelleren met een boom. De eerste worp is een interne knoop, de tweede worp is een blad. We gaan van onder naar boven te werk.

  • Kopieer de klassen Intern en Blad in de editor hieronder.
  • Maak twee objecten van de klasse Blad aan om de resultaten van de tweede worp te modelleren (waarden “kop” en “munt”). Kies een logische naam voor de variabelen.
  • Maak twee objecten aan van de klasse Intern om de resultaten van de eerste worp de modelleren (terug waarden “kop” en “munt”). Kies ook nu een logische naam voor de variabelen. De waardes van de parameters links en rechts zijn de twee blad-objecten die je eerder hebt aangemaakt.
  • Tenslotte maak je een object van de klasse Intern aan om de wortel te modelleren. Kies een logische naam voor de waarde, en voor de waarden links en rechts gebruik je de net aangemaakte interne knopen.

Je boom is nu klaar!

muntensmijten

Simuleer twee keer “kop” gooien.

  • Vertrek van de wortel en print het resultaat (= de waarde) van de eerste worp.
  • Vertrek opnieuw van de wortel en print het resultaat (= de waarde) van de tweede worp.

class Intern:
    def __init__(self,waarde,links,rechts):
        self.waarde = waarde
        self.links = links
        self.rechts = rechts

Een blad heeft geen kindknopen maar wel een waarde.

class Blad:
    def __init__(self,waarde):
        self.waarde = waarde