In deze oefening simuleren we het ophalen van vuilnisbakken door de vuilniswagen. De klasse Vuilnisbak werd reeds geprogrammeerd. De broncode kan je niet bekijken noch veranderen. In het handboek vind je een afdruk van de API-pagina van Vuilnisbak.

Vuilniswagen

Bruder Speelgoed. (2017, 2 november). Bruder Roadmax 20002 (Foto). Geraadpleegd https://www.bentoys.nl/nl/speelgoed/merken/bruder/ roadmax/28-vuilniswagen.html/

BlueJ

In deze oefening programmeren we de klasse Vuilniswagen. Een instantie van de klasse Vuilniswagen werkt samen met instanties van de klasse Vuilnisbak. Je maakt in BlueJ het project Vuilnisophaling aan met volgende klassen::

Alvorens je aan de opgave begint, loont het de moeite om de werking van de klasse Vuilnisbak te bestuderen.

Opgave

Het ophalen van het huisvuil gebeurt in drie fasen:

De werking van de vuilniswagen ga jij in de klasse Vuilniswagen programmeren. In de klassendefinitie vind je drie velden terug:

Naast de velden krijg je ook de constructor en twee accessormethoden cadeau. Programmeer volgende methoden:

Vuilniswagen

Bronnen

Vandewalle, D.2 (2018). Leren programmeren, een objectgeoriënteerde aanpak, Java in BlueJ3 (2de editie). Acco Uitgeverij4.