H6 voorwaardelijke iteraties

Opwarmer 1 aanmelden

using System;

namespace While___Opwarmer_1_aanmelden
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            //variabelen declaren
            string wachtwoord = "Secure";
            int teller = 0;
            string ingevoerdWachtwoord;

            //wachtwoord vragen
            do
            {
                Console.WriteLine("Voer uw wachtwoord in:");
                ingevoerdWachtwoord = Console.ReadLine();
            } while (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord);

            //verwelkomen
            Console.WriteLine("U bent aangemeld.");

        }
    }
}

Opwarmer 2 aanmelden met teller

using System;

namespace While___Opwarmer_2_Aanmelden_met_teller
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            //variabelen declaren
            string wachtwoord = "Secure";
            int pogingen = 0;
            string ingevoerdWachtwoord;

            //wachtwoord vragen
            do
            {
                Console.WriteLine("Voer uw wachtwoord in:");
                ingevoerdWachtwoord = Console.ReadLine();
                pogingen++;
            } while (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord);

            //verwelkomen
            string achtervoegsel = "poging";
            if (pogingen > 1)
            {
                achtervoegsel = "pogingen";
            }

            Console.WriteLine($"U bent aangemeld na {pogingen} {achtervoegsel}.");

        }
    }
}

Opwarmer 3 aanmelden met beperking

using System;

namespace While___Opwarmer_3_Aanmelden_met_beperkt_aantal_pogingen
{
    internal class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            //variabelen declaren
            string wachtwoord = "Secure";
            int pogingen = 0;
            string ingevoerdWachtwoord;

            //wachtwoord vragen
            do
            {
                Console.WriteLine("Voer uw wachtwoord in:");
                ingevoerdWachtwoord = Console.ReadLine();
                pogingen++;
            } while (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord && pogingen < 3);

            //toon foutmelding indien gebruiker niet is aangemeld na 3 pogingen
            if (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord)
            {
                Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Red;
                Console.WriteLine("U heeft 3 keer een verkeerd wachtwoord ingevoerd. Uw account is geblokkeerd.");

            }
            else
            {
                //verwelkomen
                string achtervoegsel = "poging";
                if (pogingen > 1)
                {
                    achtervoegsel = "pogingen";
                }

                Console.WriteLine($"U bent aangemeld na {pogingen} {achtervoegsel}.");

            }
        }
    }
}

Opwarmer 4 Som onbeperkt aantal getallen

using System;

namespace While___Opwarmer_4_Onbeperkt_aantal_getallen_optellen
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            //laat de gebruiker een onbeperkt aantal getallen invoeren
            //om te stoppen geeft de gebruiker -1 in
            //bereken de som en het gemiddelde van de ingevoerde getallen
            //rond beide af op 2 decimalen

            //variabelen declareren
            double getal, som = 0, gemiddelde;
            int aantal = 0;

            //laat de gebruiker een getal invoeren
            Console.WriteLine("Voer een getal in:");
            getal = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());

            //zolang het getal niet -1 is
            while (getal != -1)
            {

                //tel het getal op bij de som
                som += getal;
                //tel 1 op bij het aantal
                aantal++;
                //laat de gebruiker een getal invoeren
                Console.WriteLine("Voer een getal in:");
                getal = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
            }

            Console.WriteLine();
            //bereken het gemiddelde
            gemiddelde = som / aantal;
            //rond het gemiddelde af op 2 decimalen
            gemiddelde = Math.Round(gemiddelde, 2);

            //rond de som af op 2 decimalen
            som = Math.Round(som, 2);



            //toon de som en het gemiddelde
            Console.WriteLine($"De som van de ingevoerde getallen is {som}.");
            Console.WriteLine($"Het gemiddelde van de ingevoerde getallen is {gemiddelde}.");

        }
    }
}

Drikken 1 Grootste van ingevoerde getallen

using System;

namespace While___Drillen_1_grootste_ingegeven_nummer
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            //maak een console-applicatie waarbij de gebruiker een reeks getallen kan ingeven.
            //de applicatie toont het grootste ingegeven getal.
            //de applicatie stopt met het vragen van getallen als de gebruiker 0 ingeeft.

            //variabelen declareren
            int getal;
            int grootsteGetal = 0;

            //vraag het getal op
            Console.WriteLine("Met deze applicatie kan je het grootste getal uit een reeks getallen bepalen.");
            Console.WriteLine("Geef een reeks getallen in, stop met het ingeven van getallen door 0 in te geven.");

            //geef getallen in

            do
            {
                //vraag stellen
                Console.WriteLine("Geef een getal in");
                getal = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
                if (getal > grootsteGetal)
                {
                    grootsteGetal = getal;
                }
            } while (getal != 0);

            //toon het grootste getal
            Console.WriteLine($"Het grootste getal is {grootsteGetal}.");

        }
    }
}

Drillen 2 bankautomaat

using System;

namespace Sandbox_Bankautomaat
{
    public class Program
    {
        public static void Main(string[] args)
        {
            //Create a program to simulate an ATM machine. The program should ask the user for their account balance and continue to prompt them for their desired transaction (withdrawal, deposit, etc.) until they choose to exit the program.

            //variabelen declareren
            double saldo = 150.85;
            int transactie = 0;
            double bedrag;
            string keuze;
            do
            {
                //toon keuze menu
                Console.WriteLine("Wat wenst u te doen?");
                Console.WriteLine("a. saldo raadplegen");
                Console.WriteLine("b. bedrag afhalen");
                Console.WriteLine("c. bedrag storten");
                Console.WriteLine("s. kaart terug (stop)");
                keuze = Console.ReadLine();

                //keuze uitvoeren
                switch (keuze)
                {
                    case "a":
                        Console.WriteLine($"Uw saldo is {saldo} EUR.");
                        break;
                    case "b":
                        Console.WriteLine("Welk bedrag wenst u af te halen?");
                        bedrag = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
                        if (bedrag > saldo)
                        {
                            Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Yellow;
                            Console.WriteLine("Sorry, uw saldo is ontoereikend.");
                            Console.ResetColor();
                        }
                        else
                        {
                            saldo = saldo - bedrag;
                        }

                        break;
                    case "c":
                        Console.WriteLine("Welk bedrag wenst u te storten?");
                        bedrag = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
                        saldo = saldo + bedrag;
                        break;
                }



            } while (keuze != "s");
            Console.WriteLine("Vergeet uw kaart niet.");
        }
    }
}