Wie veel bordspellen bezit, moet op zoek naar een kast om ze in te verzamelen. Liefst met een systeempje. Alfabetisch zoeken of zoeken op aantal spelers lijken goede kanshebbers maar ook sorteren op populariteit (= aantal keer gespeeld) behoort tot de mogelijkheden.

Show image

Nu denk je borspellen, wie houdt zich daar mee bezig? Wel daar is een heuse markt voor met eigen kwaliteitslabels. Wie een spel bedenkt dat beloond wordt met een label van Spiel des Jahres1, kan op heel wat belangstelling rekenen.

BlueJ

In deze oefening programmeren we de klasse Spellenkast, een klasse die instanties van de klasse Bordspel verzamelt in een ArrayList. Je maakt in BlueJ het project Spellen met volgende klassen:

Bordspel

Van de klasse Bordspel willen we twee methoden toelichten. De methode gespeeld() kan je oproepen wanneer je het spel gespeeld hebt. Er wordt dan telkens een teller verhoogt met 1.

public void gespeeld()
{
    aantalKeerGespeeld++;
}

De methode print() test je best eens op voorhand. Zo zie je de uitwerking van deze methode in het Terminalvenster van BlueJ.

public void print()
{
    System.out.println(naam + " (" + aantalSpelers + " spelers) --> " + aantalKeerGespeeld + " keer gespeeld");
}

Opgave

Programmeer in de klasse Spellenkast volgende methoden:

Show image

Uitsmijter

Een liefhebber van bordspellen in actie.