De driehoek van Pascal is een bijzondere wiskundige figuur met heel veel interessante eigenschappen. Het is eigenlijk een opeenstappeling van getallen in een soort piramidevorm. Ook al draagt deze driehoek de naam van de wiskundige Blaise Pascal1 (1623-1662), deze driehoek en een aantal van zijn eigenschappen waren reeds bekend aan Indische (10e eeuw) en Chinese wiskundigen (11e eeuw). Pascal gebuikte deze driehoek om een aantal kansproblemen op te lossen.

De driehoek wordt rij per rij opgebouwd, van de top naar de basis. Bovenaan de top komt een 1, op de rij eronder komt 1 1 te staan. Elke volgende rij wordt dan als volgt toegevoegd: aan de randen staat steeds een 1 en alle andere getallen in een rij zijn de som van de twee getallen die er net boven staan.

Schrijf een programma dat de driehoek van Pascal op het scherm plaatst. Het programma vraagt eerst aan de gebruiker de ''hoogte'' van de driehoek. De driehoek zelf schrijven we uit als een rechthoekige driehoek (ipv een piramide) waarbij elke rij telkens tegen de kant van het scherm start.

Voorbeeld

Input

De gebruiker geeft eerst de hoogte van de driehoek op:

8

Ouput

De getallen in elke rij worden op het scherm geschreven, telkens in kolommen met breedte 4

   1
   1   1
   1   2   1
   1   3   3   1
   1   4   6   4   1
   1   5  10  10   5   1
   1   6  15  20  15   6   1
   1   7  21  35  35  21   7   1

Epiloog

Zoals hierboven reeds aangehaald, heeft de driehoek van Pacal heel interessante eigenschappen. Voor de geïntereseerde lezer sommen we er hier een aantal op (zonder bewijs). Merk op dat de rijen van de driehoek steeds vanaf 0 genummerd worden. Dus de top is rij 0.