Eerder heb je geleerd hoe je getallen bij elkaar kunt optellen, vermenigvuldigen, en delen met de computer. Maar de computer kan nog een aantal andere wiskundige bewerkingen uitvoeren. Zie hieronder een lijst:
| Symbool | Benaming en/of uitleg | Voorbeeld | Resultaat |
|---|---|---|---|
| \[ + \] | Optelling | 7 + 3 |
10 |
| \[ - \] | Aftrekking | 7 - 3 |
4 |
| \[ * \] | Vermenigvuldiging | 7 * 3 |
21 |
| \[ / \] | Deling | 7 / 3 |
2.3333333333333335
De 5 op het einde komt door de manier waarop nummers in de computer worden opgeslagen. Hier hoef je niet op te letten. |
| \[ // \] | Gehele deling
Dit is hoe vaak het tweede getal volledig in het eerste getal past. |
7 // 3 |
2 |
| \[ \% \] | Rest (modulo)
Dit is de rest die overblijft wanneer het tweede getal zo vaak als kan wordt afgehaald van het eerste getal. |
7 % 3 |
1 |
| \[ ** \] | Macht (exponent) | 7 ** 3 |
343 |
| \[ \sqrt{\ \ } \] | Wortel
De vierkantswortel wordt berekend door het omgekeerde te doen van een macht: een cijfer tot de macht 0.5 is hetzelfde als de vierkantswortel te nemen. |
49 ** (1/2) |
7.0 |
| \[ \sqrt[3]{\ \ } \] | Derdemachtswortel
Een cijfer tot de macht 1/3 is hetzelfde als de derdewortel |
27 ** (1/3) |
3.0 |
Maak een variabele kwadraat aan die het resultaat van 6 tot de tweede macht opslaat. Gebruik hiervoor de gepaste wiskundige bewerking.