De onafhankelijke ziekenfondsen voerden in 2019 een onderzoek1 over het gamegedrag van jongeren. Daaruit bleek dat jongeren gemiddeld 11u per week gamen.
In de les Nederlands kwam bovenstaand artikel over game-verslaving aan bod. Senne wil een kleine steekproef houden of bepaalde cijfers in het artikel kloppen en vraagt zijn 19 klasgenoten hoeveel uren ze de voorbije week spendeerden aan spelletjes (op pc of smartphone).
Senne tikt de antwoorden snel-snel in en maakt een tikfout. Hij heeft op een bepaald moment de nultoets tweemaal te veel ingedrukt.
Dit zijn de data die hij ingeeft:
11, 8, 7, 9, 12, 14, 10, 7, 15, 9, 8, 12, 9, 11, 10, 1000, 14, 15, 8
data
) zoals Senne die heeft ingetikt, het gemiddelde en de mediaan. Bewaar dit in de variabelen gemiddelde
en mediaan
;data_correct
waarin de tikfout gecorrigeerd wordt;correctie
. Deze centrummaat noemt men niet-resistent, want ze is uitermate gevoelig voor uitschieters.