Gotcha is een spel waarbij iedere deelnemer een andere deelnemer toegewezen krijgt die moet worden uitgeschakeld ("vermoord"). Hoe hij dit doet en met welk moordwapen verschilt sterk van variant tot variant. Andere varianten zijn onder andere het doel een kus op de wang geven, een sticker op het voorhoofd plakken of hem/haar een opdracht laten uitvoeren zonder dat hij/zij iets vermoedt. De winnaar is de laatst overgebleven speler.

Gotcha
Gotcha

Als een deelnemer geraakt wordt krijgt de "moordenaar" het "slachtoffer" van de vermoorde deelnemer als volgend slachtoffer toegewezen. Alle deelnemers samen vormen immers één grote lus. Dit zorgt ervoor dat op het einde van het spel er twee personen overblijven die elkaar moeten vermoorden. Hij die hierin slaagt is de winnaar van het spel.

De opdrachten worden genoteerd in een lijst en lees je als volgt:

['Jan', 'Piet', 'Joris', 'Korneel]

  • Jan moet Piet vermoorden;
  • Piet moet Joris vermoorden;
  • Joris moet Korneel vermoorden;
  • Korneel moet Jan vermoorden.

Opgave

Programmeer volgende functies:

Je mag er steeds vanuit gaan dat de opdrachtenlijst minstens één persoon bevat en dat een gegeven slachtoffer of moordernaar steeds in die lijst staat. Bovendien zijn alle namen in de lijst uniek.

Voorbeeld

>>> ik_heb_gemoord(['jan', 'piet', 'joris', 'korneel'],'joris')
('jan', ['jan', 'piet', 'joris'])
>>> ik_heb_gemoord(['jan'],'jan')
('jan', ['jan'])

>>> ik_ben_vermoord(['jan', 'piet', 'joris'],'joris')
('jan', ['jan', 'piet'])
>>> ik_ben_vermoord(['jan'],'jan')
('jan', ['jan'])

Bronnen

Wikipedia (2018). 1