đģ Programmeeroefening - Oefenen, oefenen, oefenen
Bestudeer elk van de onderstaande stukjes code aandachtig.
Probeer te voorspellen wat de output op het scherm zal zijn.Voer de code daarna uit in de sandbox en bekijk goed wat er verschijnt.
Was dit wat je verwachtte?Let vooral op het verschil tussen
return:
- Met
- Met
returngeef je een waarde terug aan het programma, maar die wordt pas zichtbaar als je ze zelf print.Soms lijkt het alsof de functie niets doet, of er verschijnt
Noneop het scherm.
Dat komt omdat een functie die niets retourneert automatischNoneteruggeeft.
Probeer te begrijpen wanneer dat gebeurt, en hoe je dat kunt vermijden.Oefening 1 đ§Žâ¨
def test(): print(2 + 3) x = test() print(x)Oefening 2 đĸđ¤
def test(): print("EÊn") return "Twee" print("Drie") print(test())Oefening 3 đđ§
def hallo(naam): print("hallo", naam) return(naam) print(hallo("Gimli"))Oefening 4 âī¸đ
def verdubbel(x): x2 = x * 2 print(verdubbel(5))Oefening 5 ââ
def bereken(x, y): return x + y print("Klaar!") print(bereken(3, 4))Oefening 6 đđ
def verdubbel(x): print(x * 2) y = verdubbel(4) print(y)Oefening 7 âđ
def bereken(x): return x + 1 a = bereken(2) b = bereken(a) print(b)Oefening 8 âđĸ
def som(a, b=3): print(a + b) som(2) som(2, 10)Oefening 9 đ đĩ
def speler(naam, team='blauw', score=0): print(naam, 'zit in team', team, 'met score', score) speler('Nina', 5)Oefening 10 đđ
def speler(naam, team='blauw', score=0): print(naam, 'zit in team', team, 'met score', score) speler('groen', score=5)
đģ Programmeeroefening - Weg met
NoneđĢđOnderstaand stukje code print
None, hoewel we dat niet willen.Pas de code aan zodat de
Noneniet afgedrukt wordt.def zeg_hallo(): print("Hallo!") print(zeg_hallo())Opmerking: er zijn twee mogelijke oplossingen, kan je ze alletwee vinden?