Deze opgave is het tweede deel van de Klassement-opgave.
In deze opgave zal je verdeeld over 2 deelopgaves, een programma maken waarin je de resulaten van wedstrijden kan bijhouden
om zo een klassement bij te houden. In de vorige opgave heb je een Team
-klasse gemaakt, om een ploeg voor te stellen. In deze
opgave zal je de team klasse gebruiken voor het bijhouden van een klassement.
Maak een Python file Ranking
. Deze file bevat een aantal functies voor het bijhouden van een klassement.
ranking
.points_draw
) of een gewonnen wedstrijd (points_win
)
worden ook als afzonderlijke globale variabelen bijgehouden. Je mag deze variabelen een waarde geven.# Voegt een team object toe aan het klassement. (1 punt)
add_team(team)
# Zoekt een team op basis van de naam en retourneert dit team. Indien
# het team niet wordt gevonden wordt None geretourneerd. (1 punt)
find_team(team_name)
# Voegt een wedstrijd toe van de ploeg met als naam firstTeam tegen de ploeg
# met als naam secondTeam. Deze wedstrijd eindigde in een gelijkspel. (1 punt)
add_draw(first_team_name, second_team_name)
# Voegt een wedstrijd toe van de ploeg met als naam team_name. Deze ploeg heeft die
# wedstrijd gewonnen. (1 punt)
add_victory(team_name)
# Geeft het aantal punten van de ploeg met als naam team_name terug. Als deze
# ploeg niet bestaat moet -1 teruggegeven worden. (1 punt)
get_points(team_name)
# Geeft een lijst terug bestaande uit alle ploegen met het gegeven aantal punten (2 punten)
get_teams_with_points(points)
# Geeft een lijst terug bestaande uit alle ploegen met het hoogste aantal punten.
# Dit is altijd minstens 1 ploeg, maar kunnen er meerdere zijn bij een ex aequo,
# vandaar dat dit een lijst moet zijn. (2 punten)
getWinners()