Wordt autorijden in België steeds veiliger? Het aantal verkeersdoden daalt1 al een aantal jaren.
Anderszijds is het ook zo dat de bevolkingsgrootte elk jaar wijzigt, net als het aantal personen met een rijbewijs, of de drukte op de Belgische wegen. Volstaat het om enkel naar het cijfer van de verkeersdoden te kijken?
Volgens Statbel2 waren er in 2015 maar liefst 716 verkeersdoden. In 2022 daalde dat aantal naar 510. Maar, meer auto’s genereren meer verkeerskilometers in 2023 dan in 2013. De overheid beweert dat in 2015 het aantal gereden kilometers 84,2 miljard was. In 2022 is dat aantal gestegen naar 92,9 miljard gereden kilometers.
Verkeersrapporten gebruiken de grootheid overlijdensrisico om beter te kunnen vergelijken.
\[\mathsf{\text{overlijdensrisico} = \dfrac{\text{aantal doden}}{\text{aantal miljoen gereden kilometers}}}\]Maak de variabelen aantal_doden
en aantal_miljoen_gereden_km
aan als vectoren met de cijfers van 2015 en 2022.
Bereken nadien het risico door bovenstaande formule toe te passen, en geef dit risico weer. Let op voor de correcte eenheid in de noemer.
Je bekomt een vector zijn die bestaat uit twee numerieke waarden. De eerste waarde is het risico voor 2015, de tweede waarde voor 2022.