Schaakbord met 64 munten

We programmeren in deze oefening de strategie die je hebt uitgedacht voor een schaakbord met 64 munten.

Het 8x8 bord wordt versimpeld voorgesteld als een list met 64 elementen. De munten op het bord zijn een 0 of een 1.

voorbeeldbord = [0, 1, 1, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0]

De locatie van de sleutel wordt aangeduid met de index van de list. Bij dit bord kan de sleutel dus 0 t.e.m. 64 zijn.

Verstoppen

Schrijf een functie verstoppen(bord,sleutel) die één munten van het bord zal omdraaien. De functie returnet het aangepaste bord.

def verstoppen(bord,sleutel):
    ...
    return(bordaangepast)

Zoeken

Schrijf een functie zoeken(bord) die vanuit een bord kan aflezen waar de sleutel ligt. De functie returned de index van de sleutel.

def zoeken(bord):
    ...
    return(sleutelindex)

Testen

Je kan je code uiteraard in stukjes zelf testen. Om hem in Dodona te uit te testen, voeg je volgende code onderaan toe:

def testen(bord,sleutel):
    bordnieuw=verstoppen(bord,sleutel)
    return(zoeken(bordnieuw))

Voorbeeld

Invoer:

testen([0, 1, 1, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 0],20)

Uitvoer:

20