Naast die basisfuncties waarvan we er een aantal besproken hebben in het voorgaande deeltje, biedt Python ook een groot aantal zogeheten “modules” aan waarin zich vele nuttige functies bevinden. Een module is eigenlijk een verzameling van een aantal functies. Je kunt de functies van een module gebruiken in jouw programma door eerst de module te importeren. Dit doe je door boven in je programma import <modulenaam> op te nemen. Je kunt dan alle functies die de module bevat gebruiken door de functienaam vooraf te laten gaan door de naam van de module en een punt. Om bijvoorbeeld de functie sqrt() (vierkantswortel) uit de math module te gebruiken, roep je math.sqrt() aan nadat je eerder math geïmporteerd hebt.

Als alternatief kun je ook specifieke functies vanuit een module importeren zonder de volledige module te importeren:

from <module> import <functie1>, <functie2>, <functie3>, 

Bij deze alternatieve manier om functies te importeren, moet je de naam van de module niet meer plaatsen voor de functie-aanroep. Zo is:

import math

print( math.sqrt( 4 ) )

equivalent aan:

from math import sqrt

print( sqrt( 4 ) )

Als je een functie onder een andere naam in je programma wilt gebruiken, kun je dat doen door gebruik te maken van het gereserveerde woord as. Dit kan zinvol zijn als je meerdere modules gebruikt waarin toevallig functies voorkomen die dezelfde naam hebben.

from math import sqrt as squareroot

print( squareroot( 4 ) )

Je kunt zelf een module coderen, maar dit zou ons te ver leiden. Voor de meeste min-of-meer-algemene problemen die je wilt oplossen, is er reeds een module ontwikkeld die je kunt gebruiken. We bespreken nu een aantal functies uit twee veelgebruikte standaard modules.

math

De math module bevat een aantal nuttige wiskundige functies. Deze functies zijn zeer efficiënt en geven meestal een float als return value. Ik bespreek hier de belangrijkste (de anderen kan je steeds opzoeken in de Python referentie):

Bijvoorbeeld:

from math import sqrt

getal = float( input("Geef een getal."))
print( "De vierkantswortel van", getal, "is gelijk aan", sqrt(getal) )

random

De random module bevat functies die “toevalsgetallen” genereren.

Voorbeeld:

from random import random, randint, seed

seed()
print( "Een toevalsgetal tussen 1 en 10 is", randint( 1, 10 ) )
print( "Een ander is", randint( 1, 10 ) )
seed( 0 )
print( "3 toevalsgetallen zijn:", random(), random(), random() )
seed( 0 )
print( "Dezelfde 3 zijn:", random(), random(), random() )
"""Elke regel die voorafgegaan wordt door seed( 0 ) gebruikt dezelfde reeks getallen. Door het getal te veranderen tussen de haakjes, genereer je een nieuwe reeks getallen die je opnieuw kan oproepen. """ 
seed( 1 )
print( "3 nieuwe toevalsgetallen zijn:", random(), random(), random() )
seed( 1 )
print( "Dezelfde 3 nieuwe getallen zijn:", random(), random(), random() )