Ooit al eens de polonaise gedanst? Niet moeilijk, gewoon allemaal achter elkaar op een rijtje lopen en gek doen. Bij deze oefening vind je in het handboek het klassendiagram dat hoort bij dit feestje met daarna een woordje uitleg.
In deze oefening programmeren we de klasse Polonaise
. Een instanties van de klasse
Polonaise
werkt samen met instanties van de klasse Feestneus
.
Je maakt in BlueJ het project Feestje aan met volgende klassen:
Feesneus
: de code van Feestneus
kan je hier1 downloaden.Oplossing
: kopieer alvast de boilerplate-code uit de indiensectie op deze pagina naar jouw project.Een klein woordje uitleg bij de twee klassen:
Feestneus
Objecten van deze klasse hebben een naam. De echte feestneuzen onderscheiden zich
door het dragen van een hoedje. Wie het feesten moe is, kan gerust zijn of haar hoedje
afzetten om het later weer op te zetten.
Polonaise
Een polonaise is een rijtje mensen die achter elkaar lopen. Onze polonaise houdt niet
alleen het aantal mensen maar ook de eerste en de laatste feestneus bij.
Wanneer de dj ‘omdraaien’ roept, wordt de eerste feestneus plots de laatste en omgekeerd.
De polonaise registreert steeds wanneer nieuwe feestneuzen voor- of achteraan
aansluiten. Wanneer de ambiance er echt in zit, kan de ene polonaise aansluiten
bij de andere. Bij een slechte dansplaat gaat iedereen liever zitten om een biertje
te drinken.
Programmeer op basis van de voorgaande beschrijving en het gegeven klassendiagram de
klasse Polonaise
.