Leerstofoverzicht December 2023
Cursus
H1: De eerste stappen
- Je kan de methodes ReadLine, Write en WriteLine van de Console gebruiken.
- Je kan input van de gebruiker lezen met de ReadLine methode.
- Je kan input van de gebruiker casten naar het juiste datatype.
- Je kan de foregrond en background kleur van de console aanpassen.
H2: De basisconcepten van C#
- Je kent de syntaxisregels van C#.
- Je kent de begrippen identifier, datatype en variabele
- Je kent de kent de verschillende datatypes van C# en weet wanneer je welk datatype moet gebruiken.
- Je kent de regels voor het benoemen van identifiers.
- Je kent het nut van commentaar en kan commentaar toevoegen aan je code.
- Je weet wat een expressie is en kan de waarde van een expressie bepalen.
- Je kent de verschillende operatoren van C#.
- Je kant de verschillende operatoren van C# gebruiken.
H3: Tekst gebruiken in code
- Char datatype is nog niet gezien tijdens de les.
- Escape characters zijn nog niet gezien tijdens de les.
- Unicode is nog niet gezien tijdens de les.
- Enviroment library is nog niet gezien tijdens de les.
- Je kan strings gebruiken in je code.
- Je kan placeholders gebruiken in je strings.
- Je kan string concatenation gebruiken.
- Je kan de verschillende methodes van de string library gebruiken.
## H4: Werken met data
- Je kan casting gebruiken om data van het ene datatype naar het andere datatype te converteren.
- Je kan de verschillende conversies van de Convert class gebruiken.
- Parse methodes zijn nog niet gezien tijdens de les.
- Je kent de gevolgen van narrowing en widening.
- Je kan de invoer van de gebruiker verwerken en omzetten naar het juiste datatype.
- Je kan de verschillende methodes van de Math class gebruiken.ยต
- Er is mogelijks een toepassing van de Random class op het examen.
- Je kan de documentatie van de String-libary raadplegen en gebruiken.
- Je kan de documentatie van de DateTime-libary raadplegen en gebruiken.
- Je kan de methodes van de String-libary gebruiken om strings te manipuleren
- Je kan de methodes van de DateTime-libary gebruiken om DateTime-objecten te manipuleren
- Je kan een TimeSpan-object aanmaken en gebruiken
- Je weet hoe C# op de achtergrond werkt met ticks.
- Je kan DateTime-objecten vergelijken met elkaar
- Je kan DateTime-objecten optellen en aftrekken
## H5: Beslissingen
- Je kan de if, if-else, if-else if-else statements gebruiken.
- Je kan de switch statement gebruiken.
- Je kan de verschillende operatoren van C# gebruiken in een if-else statement.
- Je kan eenvoudige en complexe boolean expressies opstellen.
- Je weet wat de scope van een variabele is.
- Enum is nog niet gezien tijdens de les.
H6: Herhalingen
- Je kan de while, do-while en for loop gebruiken.
- Je kan genneste loops gebruiken.
- De foreach loop is nog niet gezien tijdens de les.
H7: Methoden
- Je kan een methode schrijven.
- Je kan eigen methodes gebruiken.
- Je kan parameters doorgeven aan een methode.
- Je kan verplichte en optionele parameters toevoegen aan een methode.,
- Je kan een return value gebruiken.
- named parameters zijn nog niet gezien tijdens de les.
- method overloading is nog niet gezien tijdens de les.