Schrijf een spelprogramma dat een willekeurig getal genereert tussen 1 en 20. Je krijgt vervolgens 10 kansen om dit getal te raden. Als je het getal raadt in minder dan 10 beurten, wordt er een nieuw getal tussen 1 en 20 gegenereerd, en kan je jouw overige beurten gebruiken om dit opnieuw te proberen raden.
Zorg ervoor dat je een boodschap krijgt die zegt of je het getal wel of niet geraden hebt. Helemaal op het einde laat je een boodschap verschijnen dat je tien beurten om zijn, en dat het spel afgelopen is.
TIP: De eerste twee regels van jouw programmacode zouden de volgende moeten zijn:
import randon
getal = random.randint(1,20)
Dit zorgt ervoor dat de variabele “getal” gedefinieerd wordt als een willekeurig geheel getal tussen 1 en 20.
Invoer:
Je mag tien keer een getal ingeven om het gezochte getal te vinden.
Uitvoer:
Na elke gok, krijg je te zien of je juist of fout bent.
“Dit is niet het getal dat we zoeken.” of
“Je hebt het juiste getal gevonden.”
Op het einde van het spel wordt duidelijk gemaakt dat het spel afgelopen is.
“Jouw tien beurten zijn om. Het spel is afgelopen.”