Jullie weten uit het hoofd dat:
\[\mathsf{\cos \dfrac{\pi}{6} = \dfrac{\sqrt{3}}{2} \approx 0,86602540}\]Maar hoe berekent een computer de cosinus van een willekeurige hoek?
Computers berekenen voor een hoek \(\mathsf{x}\) (in radialen uitgedrukt natuurlijk) de goniometrische waarde door middel van een oneindig product:
\[\mathsf{\cos x = \prod_{n=1}^\infty \left( 1 - \dfrac{4\cdot x^2}{\pi^2 (2n-1)^2} \right)}\]We programmeren deze formule voor de hoek \(\mathsf{x = \dfrac{\pi}{6}}\), in dit geval ziet de vorige formule er (na vereenvoudiging) als volgt uit:
\[\mathsf{\cos x = \prod_{n=1}^\infty \left( 1 - \dfrac{1}{9\cdot (2n-1)^2} \right)}\]cos_benadering(aantal)
waarbij aantal
het aantal factoren uit het product voorstelt. Zo geldt dat cos_benadering(3)
overeenkomt metDe eerste 3
factoren van het product berekenen resulteert in:
> cos_benadering(3)
[1] 0.8740131078
De eerste 10
factoren van het product berekenen resulteert in:
> cos_benadering(10)
[1] 0.8684324820