In deze oefening simuleer je de werking van een eenvoudige bagagescanner in een luchthaven.
De klasse Koffer
krijg je cadeau. De klasse Scanner
moet je programmeren. Bestudeer grondig
het klassendiagram in het handboek.
Instanties van de klasse Scanner
werken samen met instanties van de klasse Koffer
. Je maakt in BlueJ het
project Bagagescanner aan met volgende klassen:
Koffer
: de code van Hulp
kan je hier1 downloaden.Scanner
: kopieer alvast de boilerplate-code uit de indiensectie op deze pagina naar jouw project.Alvorens je aan de opgave begint, loont het de moeite om de werking van de klasse Scanner
te bestuderen.
Een woordje uitleg bij de twee klassen:
Koffer
Een koffer heeft een gewicht en een type. Ofwel is de koffer handbagage, ofwel is de
koffer een reiskoffer die in het ruim van het vliegtuig geladen moet worden.
Dit laatste type koffer is het duurste type. Veel passagiers proberen dan ook een te
zware koffer als handbagage mee te nemen. Vandaar dat een bagagescanner het type van de
koffer moet kunnen wijzigen.
Scanner
De bagagescanner weegt een koffer. De scanner controleert of elke koffer het juiste type
gekregen heeft. Koffers die meer wegen dan een zeker maximumgewicht mogen niet
gelabeld zijn als handbagage. Lichte koffers mogen als handbagage mee in het
vliegtuig. De bagagescanner kan alleen koffers scannen die in het toestel aangebracht
werden. Je kan nooit een koffer in de bagagescanner plaatsen wanneer nog een
koffer aanwezig is.
Programmeer op basis van voorgaande beschrijving en het gegeven klassendiagram de
klasse Scanner
.
Vandewalle, D.2 (2018). Leren programmeren, een objectgeoriënteerde aanpak, Java in BlueJ3 (2de editie). Acco Uitgeverij4.