Een combinatieslot is een soort slot waarbij gebruikgemaakt wordt van een reeks getallen om het slot te openen en te sluiten. De getallenreeks kan ingevoerd worden door middel van een reeks onafhankelijk roterende schijven waarin getallen gestanst zijn. Deze schijven sturen rechtstreeks het blokkeringsmechanisme aan, volgens het principe omschreven aan de hand van onderstaande illustraties.
Definieer een klasse Combinatieslot
waarmee objecten kunnen geïnstantieerd worden die een combinatieslot met \(s \in \mathbb{N}_0\) schijven voorstellen. Elke schijf is gemarkeerd met de opeenvolgende getallen 0, 1, …, \(m\). Er is juist één combinatie waarop de schijven moeten ingesteld worden om het slot te kunnen openen.
Aan de constructor van de klasse moet een reeks (Array
) met natuurlijke getallen (Number
) doorgegeven worden. Deze getallen geven de juiste combinatie aan waarmee het slot kan geopend worden. Het aantal getallen \(s \in \mathbb{N}_0\) in de reeks correspondeert met het aantal schijven van het combinatieslot. Initieel staat elke schijf van het slot ingesteld op de waarde nul. De constructor heeft ook nog een tweede optionele parameter waarmee het grootste getal \(m \in \mathbb{N}_0\) kan opgegeven worden waarmee de schijven gemarkeerd zijn (standaardwaarde: 9). Het slot moet minstens één schijf hebben, en elk getal van de juiste combinatie moet in het interval [0, \(m\)] gelegen zijn. Als dat niet het geval is, dan moet de constructor een Error
opwerpen met de boodschap ongeldige combinatie
.
Voorts moet de klasse Combinatieslot
minstens de volgende methoden ondersteunen:
Een methode toString
die een stringvoorstelling (String
) van het object moet teruggeven. Deze stringvoorstelling bestaat uit de reeks getallen waarop de schijven momenteel ingesteld zijn, van elkaar gescheiden door koppeltekens.
Een methode roteer
waarmee één of meer schijven over een gegeven aantal posities kunnen gedraaid worden. Aan deze methode moeten twee argumenten doorgegeven worden: i) de schijven die moeten gedraaid worden, en ii) het aantal posities (Number
) waarover de schijven moeten gedraaid worden. Schijven worden steeds naar een grotere waarde gedraaid, waarbij na het getal \(m\) doorgedraaid wordt naar nul. Om aan te geven welke schijven moeten gedraaid worden, worden de schijven van links naar rechts oplopend genummerd vanaf nul. Als er slechts één schijf moet gedraaid worden, dan wordt het nummer (Number
) van die schijf als eerste argument doorgegeven. Als er meerdere schijven moeten gedraaid worden, dan wordt een reeks (Array
) met de nummers (Number
) van de schijven als eerste argument doorgegeven. Als het nummer van een onbestaande schijf wordt doorgegeven, dan moet een Error
opgeworpen worden met de boodschap ongeldige schijf
. In dat geval mag ook geen enkele van de opgegeven schijven gedraaid worden.
Een methode open
die een Booleaanse waarde (Boolean
) moet teruggeven, die aangeeft of de schijven al dan niet op de juiste combinatie ingesteld staan waarmee het slot kan geopend worden.
> const slot = new Combinatieslot([9, 2, 4]);
> slot.toString();
"0-0-0"
> slot.open();
false
> slot.roteer(1, 2);
> slot.toString();
"0-2-0"
> slot.roteer(2, 5);
> slot.toString();
"0-2-5"
> slot.open();
false
> slot.roteer([2, 0], 9);
> slot.toString();
"9-2-4"
> slot.open();
true
> const slot = new Combinatieslot([14, 13, 2, 7, 6], 16);
> slot.toString();
"0-0-0-0-0"
> slot.open();
false
> slot.roteer([0, 2, 4], 6);
> slot.toString();
"6-0-6-0-6"
> slot.open();
false
> slot.roteer([1, 3, 5], 13);
AssertionError: ongeldige schijf
> slot.toString();
"6-0-6-0-6"
> slot.roteer([1, 3, 2], 13);
> slot.toString();
"6-13-2-13-6"
> slot.open();
false
> slot.roteer([0, 3], 8);
> slot.toString();
"14-13-2-4-6"
> slot.open();
false
> slot.roteer(3, 3);
> slot.toString();
"14-13-2-7-6"
> slot.open();
true
> const slot = new Combinatieslot([1, 2, 3, 4, 5], 4);
AssertionError: ongeldige combinatie
> const slot = new Combinatieslot([]);
AssertionError: ongeldige combinatie