Werk verder in hetzelfde project
Klasgegevens.
Voeg in dezelfde package als het hoofdprogramma een nieuw bestand toe voor de klasse Persoon, en voorzie:
- de instantievariabele (attribuut) naam en een tweede instantievariabele om de leeftijd te onthouden;
- een constructor met twee parameters, deze parameters bevatten resp. de naam en de leeftijd (gebruik dezelfde naam voor de parameter als voor de overeenkomstige instantievariabele);
- een defaultconstructor, deze initialiseert het object met de naam "Anoniem" en leeftijd 0 (hardgecodeerd) - gebruik this(...);
- een getter voor de instantievariabele naam, gebruik de correcte methodenaam voor een getter.
Pas het hoofdprogramma van de vorige oefening aan zodat de ingelezen waarden gebruikt worden om een "Persoon" te maken en schrijf van die persoon zijn/haar naam naar het scherm (door gebruik te maken van de getter).
Voeg nu onderstaande stukje code toe aan het hoofdprogramma en kijk naar de uitvoer ervan:
Persoon p = new Persoon();
System.out.println(p.toString());
Elke klasse "erft" de methode
String toString(), maar de informatie die je dan ziet is niet echt relevant. Overschrijf de publieke methode
toString()
in de klasse
Persoon zodat die methode een string teruggeeft met de naam én de leeftijd, exact zoals in
"Jan Pieters is 21 jaar".
Accepteer de "warning"
Add @Override Annotation met
Alt-Enter.