Andrianampoinimerinandriantsimitoviaminandriampanjaka —
meestal afgekort tot Andrianampoinimerina — was koning van Imerina1,
het koninkrijk van de Merina2
in de centrale hooglanden van Madagaskar. Zijn naam betekent zoveel als "De
koning die de Imerina wensen". Hij was een directe afstammeling van
Andriamanelo, de grondlegger van het koninkrijk.
Andrianampoinimerina werd in 1745 geboren als Ramboasalamarazaka (afgekort Ramboasalama) in Ambohimanga, de voormalige naam van de Imerina-hoofdstad Antananarivo. Zijn vader Andriamiaramanjaka was de broer van de toen regerende koning Andrianjafy, zijn moeder heette Ranavalonanandriambelomasina.
Tijdens de regering van Andriamasinavalona in de 17e eeuw, viel Imerina uiteen in vier rivaliserende koninkrijken. Andrianjafy — de oom van Ramboasalamarazaka — was tussen 1770 en 1787 koning van Imerina Avarandrano, het noordelijke Imerina-koninkrijk. Tijdens diens regering woedde een burgeroorlog tussen de vier koninkrijken. De drie andere koninkrijken waren dat van de Betsileo in de zuidelijke hooglanden, dat van de Sakalava in het westen en dat van de Betsimisaraka in het oosten. In 1787 zette Ramboasalamarazaka zijn oom af en werd de nieuwe koning van Imerina. Andrianampoinimerinandriantsimitoviaminandriampanjaka was de naam die hij vervolgens als koning aannam. In 1780 slaagde Ramboasalamarazaka erin om het koningkrijk weer te verenigen, waardoor Imerina opnieuw het grootste koninkrijk van Madagaskar werd.
Andrianampoinimerina maakte tijdens zijn regering ook plannen om heel
Madagaskar onder het bewind van de Merina te krijgen. Samen met zijn zoon
Radama I trokken ze er met het leger op uit en namen vervolgens
grote delen van de centrale hooglanden in. In 1810 stierf
Andrianampoinimerina in Ambohimanga en volgde Radama I hem op als koning.
Die ging door met de plannen van zijn vader om de macht van de Imerina uit
te breiden en tijdens zijn regering werd Imerina door de buitenwereld als
monarchie erkend onder de naam "Koninkrijk Madagaskar".
Als kind speelden we vaak het spelletje waarbij iedereen één voor één een woord moest zeggen dat begint en eindigt met dezelfde letter. Bovendien moest vanaf de tweede speler elk woord ook beginnen (en dus ook eindigen) met de volgende letter van het alfabet, waarbij na de letter Z terug de letter A volgt. Een speler verloor het spelletje als zijn of haar woord niet voldeed aan deze twee regels, of als hij/zij te lang moest nadenken om een volgende woord te bedenken. Het spelletje werd extra leuk als je grappige of ultralange woorden probeerde te bedenken. Hierbij kwam de naam van de koning uit de inleiding dus goed van pas, als je hem tenminste uitgesproken kreeg.
De eerste regel bevat een getal $$n \in \mathbb{N}_0$$. Daarna volgt een reeks van $$n$$ woorden, elk op een afzonderlijke regel.
De uitvoer moet bestaan uit het eerste woord in de reeks dat niet voldoet aan de regels van het spelletje: eerste en laatste letter moeten gelijk zijn, en eerste letter moet in het alfabet volgen op de eerste letter van het voorgaande woord. De tweede regel geldt uiteraard pas vanaf het tweede woord, en er geldt dat na de letter Z terug de letter A volgt. Bovendien mag bij het controleren van de twee regels geen onderscheid gemaakt worden tussen hoofdletters en kleine letters. Indien alle woorden uit de gegeven reeks aan de regels van het spelletje voldoen, dan moet een regel uitgeschreven worden met de tekst geen uitschuiver.
Invoer:
7
Alaska
baobab
Cadillac
drievuldigheid
Enigma
fotografencollectief
Gasthuisberg
Uitvoer:
Enigma
Invoer:
8
Xerox
yoctohenry
zettaherz
Andrianampoinimerina
badmintonclub
Dortmund
echtscheidingsprocedure
fruitkorf
Uitvoer:
Dortmund
Invoer:
5
Knack
Londerzeel
marktkraam
Napoleon
Oosteeklo
Uitvoer:
geen uitschuiver