Het lettertype Sans Forgetica1 werd ontworpen door een multidisciplinair team aan de RMIT2 universiteit van Melbourne (Australië). Het is bedoeld om de leesbaarheid te verminderen, volgens de theorie dat "gewenste moeilijkheid" bij het lezen zorgt voor het dieper doordringen, en uiteindelijk dus ook het beter onthouden van een tekst.
Voor de lezer vormen de schuine, terugwaartse en onvolledige letters een "eenvoudige puzzel", vertelde RMIT-docent Stephen Banham in oktober 2018 aan de Washington Post3:
Het moet moeilijk om te lezen zijn, maar ook weer niet te moeilijk. Door een extra inspanning te vragen, is de kans groter dat het geheugen geactiveerd wordt.
Het onderzoeksteam zegt dat ze het lettertype op een populatie studenten getest hebben, en daarbij geconstateerd hebben dat:
Sans Forgetica net voldoende ontwerpsprincipes doorbreekt zonder dat het onleesbaar wordt, en daardoor helpt bij het bevorderen van het geheugen.
Je kan het ook zelf uitproberen — het lettertype kan gratis gedownload4 worden en ze bieden het ook aan als een uitbreiding voor Chrome5.
Drie regels met daarop achtereenvolgens de getallen $$t$$, $$m$$ en $$n \in \mathbb{N}_0$$. Daarna volgen nog $$t$$ regels.
Elk van de $$t$$ gegeven regels moeten uitgeschreven worden. Daarbij moet elke regel echter als volgt aangepast worden: de eerste $$m$$ karakters worden behouden, de volgende $$n$$ karakters worden vervangen door spaties, de volgende $$m$$ karakters worden behouden, de volgende $$n$$ karakters worden vervangen door spaties, …
Invoer:
5
3
2
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ
12345678901234567890123456
ABCDEABCDEABCDEABCDEABCDEA
12345123451234512345123451
BACONBACONBACONBACONBACONB
Uitvoer:
ABC FGH KLM PQR UVW Z
123 678 123 678 123 6
ABC ABC ABC ABC ABC A
123 123 123 123 123 1
BAC BAC BAC BAC BAC B
Invoer:
6
2
1
____ _____ _ _
/ ___| __ _ _ __ ___ | ___|__ _ __ __ _ ___| |_(_) ___ __ _
\___ \ / _` | '_ \/ __| | |_ / _ \| '__/ _` |/ _ \ __| |/ __/ _` |
___) | (_| | | | \__ \ | _| (_) | | | (_| | __/ |_| | (_| (_| |
|____/ \__,_|_| |_|___/ |_| \___/|_| \__, |\___|\__|_|\___\__,_|
|___/
Uitvoer:
_ __ _ __ _
/ __ _ _ __ _ _ | __ |_ _ _ _ _ _| |_ _) __ _ _
\_ _ / _` | _ / _| | _ _ \| '_ / ` / \ __ | _ / `
_ _) | _| | | \_ \ | _| (_ | | ( | _/ |_ | (_ ( |
|_ __ \ _, |_ | |_ _/ |_ __ /| | \_ , \_ _| __ _| __ \_ ,_
|_ _/