Variabelen hebben we in Minecraft al eens gezien! Herinner je je nog deze informatie?
We hebben toen ook variabelen gebruikt bij de oefening ‘kippenregen’.
In Python worden variabelen op dezelfde manier gebruikt. Bijvoorbeeld, de code print(5+7)
geeft de oplossing van de rekensom weer, namelijk 12. De code die je schreef, herkent 5 en 7 als getallen. Met variabelen kan je onder deze getallen ook een andere letter of cijfer opslaan. Stel dat je 5 wil opslaan onder de letter x, dan kan dat via de volgende code:
x = 5
Wanneer je dit ingeeft weet de computer dat, wanneer je ‘x’ gebruikt in jouw code, je eigenlijk het cijfertje 5 bedoelde. Je creëerde een nieuwe variabele, namelijk de variabele x. Variabele x heeft de waarde 5. Je kunt je de variabele x voorstellen als een doos waarop je met een dikke, zwarte viltstift een x hebt geschreven, zodat je hem later gemakkelijk terug kunt vinden. Je kunt iets in de doos stoppen, en je kunt in de doos kijken om te zien wat er in zit (er kan wel slechts één ding tegelijkertijd in de doos zitten). In ons geval zit momenteel het cijfertje ‘5’ in de doos (in x).
Wanneer je de code print(x)
ingeeft, zal het cijfertje 5 tevoorschijn komen.
print(x)
5
Laat ons nog een ander voorbeeld van een variabele bekijken. Aan de start van dit leerspoor kreeg je de opdracht om een quiz op te lossen. Eén van de vragen ging als volgt: “Wat zal er op je scherm te zien zijn wanneer je de volgende code ingeeft in Python?”
Je kreeg drie antwoordmogelijkheden, maar alleen het eerste is juist. Eerst geef je de variabele num de waarde 0, daarna geef je num een nieuwe waarde namelijk 0+1. Dit zal als uitkomst het getal 1 weergeven dankzij de print functie.