1.8.2 De for-lus

for i in range(5,21):
  print(i)

1.8.3 Een collectie van getallen

for i in range(100,0,-10):
  print(i)

1.8.4 Een collectie van letters

def hoofdletter(succes):
    result= ''
    for i in succes:
        if i== 's':
            result+='S'
        else:
            result+= i
    return result

1.8.5 Lengte

def lengte(woord):
  result = 0
  for i in woord:
      result += 1
  return result

1.8.6 Een collectie van vanalles

for i in range(1,10,2):
  print(i)

1.8.7 Ja, ja, ja!

for i in ['ja', 'ja', 'ja', 'ja', 'ja']:
  print(i)

1.8.8 Geneste lussen

for rij in range(5,0,-1):
    for kolom in range(1,rij+1):
        print('*', end=' ')
    print('')

1.8.9 Sterretjes vierkant

for rij in range(1,6):
    for kolom in range(1,6):
        print('*', end=' ')
    print('')

1.8.10 Interest

k = 5000
i = 0.03
for n in range(1,11):
    interest = k * (1 + i)**n - k
    print(interest)

1.8.11 Boem patat!

for i in range(1,100):
    if i % 35 == 0:
        print('BoemPatat')
    elif i % 7 == 0:
        print('Patat')
    elif i % 5 == 0:
        print('Boem')
    else:
        print(i)

1.8.12 Herschrijf de lus

for i in range(0,100,10):
  print(i)

1.8.13 Herschrijf de dubbele lus

for getal in range(100):
  print(getal)

1.8.14 Veelvouden van 6

for i in range(0,100,6):
  print(i)

1.8.15 Veelvouden van 6, omgekeerd

for i in range(96,-1,-6):
  print(i)

1.8.16 Tafels van 5

for i in range(0,11):
    print(i,'*','5 =',i * 5)

1.8.17 Tafel van …

print('Van welk getal wil je de tafels weten?')
tafel = int(input())
for i in range(0,11):
    print(i,'*',tafel,'=',i * tafel)

1.8.18 Deelbaar door 23

for i in range(1,100):
    if (i % 23 == 0):
        print(i)

1.8.19 Faculteit

def fac(n):
    result = 1
    for i in range(1,n+1):
      result *= i
    return result

1.8.20 Binomiaalcoëfficiënt

def fac(n):
    result = 1
    for i in range(1,n+1):
      result *= i
    return result

def binom(n,k):
    return fac(n) / (fac(k) * fac(n-k))

Gemeenschappelijke karakters

# twee regels inlezen
regel1 = input()
regel2 = input()

# gemeenschappelijke karakters bepalen
gemeenschappelijk = ''
for karakter in regel1:
    if karakter in regel2 and karakter not in gemeenschappelijk:
        gemeenschappelijk += karakter

# gemeenschappelijke karakters uitschrijven
print(gemeenschappelijk)

Benadering van pi

import math
import random

# aantal simulaties inlezen
simulaties = int(input())

# gooi darts op willekeurige positie en tel hoeveel er op een afstand kleiner
# dan 1 van de linkeronderhoek liggen
dichter = 0
for _ in range(simulaties):

    # bepaal willekeurige positie van dart
    x = random.random()
    y = random.random()

    # bepaal afstand van dart tot linkeronderhoek
    afstand = math.sqrt(x ** 2 + y ** 2)

    # bepaal of dart op afstand kleiner dan 1 van linkeronderhoek ligt
    if afstand < 1:
        dichter += 1

# benadering van pi uitschrijven
print(4 * dichter / simulaties)

Priemgetallen

# getal inlezen
getal = int(input())

# bepalen of het getal een priemgetal is
priem = True
deler = 2
while priem and deler < getal:
    if not getal % deler:
        priem = False
    deler += 1

# resultaat uitschrijven
print(f'{getal} is {"" if priem else "g"}een priemgetal')

Som van twee kwadraten

import math

# onder- en bovengrens inlezen
ondergrens = int(input())
bovengrens = int(input())

# vierkantswortels van grenzen bepalen
onder = math.ceil(math.sqrt(ondergrens))
boven = math.floor(math.sqrt(bovengrens)) + 1

# som van kwadraten uitschreven
for x in range(0, boven):
    for y in range(x, boven):
        z = x ** 2 + y ** 2
        if ondergrens <= z <= bovengrens:
            print(f'{x} ** 2 + {y} ** 2 = {z}')

Vijf dobbelstenen

import random

# aantal dobbelstenen inlezen
aantal_dobbelstenen = int(input())

# worpen met dobbelsteen simuleren
positief = 0
aantal_simulaties = 100000
for _ in range(aantal_simulaties):

    # werp het gegeven aantal dobbelstenen
    worpen = 0
    stijgend = True
    vorige_waarde = 0
    while worpen < aantal_dobbelstenen and stijgend:

        # gooi volgende dobbelsteen
        waarde = random.randint(1, 6)
        worpen += 1

        # controleer dat waarde niet lager is dan die van vorige dobbelsteen
        if waarde < vorige_waarde:
            stijgend = False

        # vorige waarde onthouden
        vorige_waarde = waarde

    # stijgende reeks waarden wordt als positieve uitkomst aanzien
    if stijgend:
        positief += 1

kans = positief / aantal_simulaties
print(f'P(niet-dalende reeks van {aantal_dobbelstenen} dobbelstenen) = {kans}')

Apen en kokosnoten

# aantal piraten inlezen
piraten = int(input())

# minimaal aantal kokosnoten bepalen
kokosnoten = 0
while True:
    kokosnoten += 1
    stapel = kokosnoten
    for i in range(piraten):
        if stapel % piraten != 1:
            break
        stapel = (piraten - 1) * int((stapel - 1) / piraten)
    if stapel % piraten == 1:
        break

# minimaal aantal kokosnoten uitschrijven
print(kokosnoten)

Driehoekkruipers

from random import randint

NUMKRUIPERS = 100000
leeftijd = NUMKRUIPERS # Ze leven minstens een dag

for i in range( NUMKRUIPERS ):
    if randint( 0, 2 ): # Sterf niet op dag 1
        leeftijd += 1
        while randint( 0, 1 ): # Sterf niet
            leeftijd += 1

print( "{:.2f}".format( leeftijd / NUMKRUIPERS ) )