In het Turtle-module van Python kun je bepalen hoe de schildpad op het scherm tekent met behulp van penup()
, pendown()
en color()
. Je kan vormen opvullen met een kleur met behulp van begin_fill()
, end_fill()
en fillcolor()
.
penup()
: Deze opdracht vertelt de schildpad om zijn pen van het scherm op te tillen. Na het aanroepen van penup()
beweegt de schildpad zonder lijnen te tekenen.pendown()
: Deze opdracht laat de pen weer op het scherm zakken. Zodra je pendown()
hebt aangeroepen, zal de schildpad weer lijnen tekenen terwijl hij beweegt.color()
: Deze opdracht verandert de kleur van de pen van de schildpad. Je kunt het instellen op veelgebruikte kleurnamen zoals 'red'
, 'blue'
of 'green'
.
begin_fill()
: Deze opdracht vertelt de turtle om te beginnen met het bijhouden van de vorm die je aan het tekenen bent, zodat hij deze later kan vullen met kleur.end_fill()
: Deze opdracht vertelt de turtle om te stoppen met bijhouden en de vorm die je hebt getekend te vullen met de huidige vulkleur. De vulkleur is hetzelfde als de penkleur, tenzij je een andere vulkleur opgeeft met fillcolor()
.fillcolor()
: Hiermee kun je een kleur kiezen voor de binnenkant van een vorm, die anders kan zijn dan de omtrekkleur ingesteld met color()
.Voorbeelden:
Gebruik van penup()
en pendown()
:
import turtle as t
t.forward(50) # Tekent een lijn van 50 eenheden lang
t.penup() # Tilt de pen op
t.forward(50) # Beweegt 50 eenheden vooruit zonder te tekenen
t.pendown() # Zet de pen neer
t.forward(50) # Tekent nog een lijn van 50 eenheden lang
In dit voorbeeld tekent de schildpad een lijn, beweegt zonder te tekenen, en tekent dan nog een lijn.
De penkleur veranderen met color()
:
import turtle as t
t.color('red') # Stelt de penkleur in op rood
t.forward(100) # Tekent een rode lijn
t.penup()
t.forward(50) # Beweegt 50 eenheden vooruit zonder te tekenen
t.pendown()
t.color('blue') # Verandert de penkleur naar blauw
t.forward(100) # Tekent een blauwe lijn
Dit voorbeeld laat zien hoe je de penkleur kunt veranderen en lijnen in verschillende kleuren kunt tekenen.
Een gevulde cirkel tekenen met begin_fill()
, end_fill()
en fillcolor()
:
import turtle as t
t.color('red') # Stelt de penkleur in op rood
t.fillcolor("yellow") # Stelt de vulkleur in op geel
t.begin_fill() # Start met de vorm op te vullen
t.circle(50) # Tekenet een cirkel met een straal van 50
t.end_fill() # Vul de cirkel met een gele kleur
This example shows how to draw and fill a circle.
Door penup()
, pendown()
en color()
te gebruiken, kan je tekeningen maken waarbij de schildpad over het scherm beweegt, alleen lijnen tekent wanneer jij dat wilt, en in de kleuren die je kiest. Door begin_fill()
en end_fill()
te gebruiken, kan je eenvoudig gevulde vormen maken zoals cirkels, vierkanten en andere polygonen.
Als je wil experimenteren, kan je dat online doen op trinket.io/turtle1.
Commando | Uitleg |
---|---|
penup() |
De pen wordt opgetild van het canvas en tekent niet tijdens het bewegen. |
pendown() |
De pen wordt op het canvas gedrukt en tekent tijdens het bewegen. |
color("c") |
Kies de kleur met de naam c . |
begin_fill() |
Begin met het inkleuren van een vorm. |
end_fill() |
Stop met het inkleuren van een vorm. |
fillcolor("c") |
Kies de vulkleur om de binnenkant van een vorm te kleuren met de naam c . |
stamp() |
Laat zien waar de schildpad zich bevindt. |
Gebruik deze bron voor meer informatie: