Inleiding

Wanneer je in het spelletje Risk met je legers een naburig leger aanvalt, volgt een spelletje met dobbelstenen tot ÊÊn van de legers volledig uitgeroeid wordt. Het aantal beschikbare dobbelstenen hangt af van de rol die je speelt tijdens een aanval.

Aanvallen

Nadat beide spelers hun dobbelstenen geworpen hebben, sorteren ze eerst de dobbelstenen van groot naar klein.

Vervolgens vergelijken beide spelers de dobbelsteen met het hoogste aantal ogen. In dit geval wint de aanvaller want 6 is groter dan 5. De verdediger verliest ÊÊn leger.

Ten slotte vergelijken beide spelers de dobbelsteen met het op ÊÊn na hoogste aantal ogen. In dit geval wint de verdediger want 3 is groter dan 2. De aanvaller verliest ÊÊn leger.

In dit voorbeeld verliezen zowel de aanvaller als de verdediger een leger.

Gelijke stand

Er is een speciaal geval bij het vergelijken van de dobbelstenen: bij een gelijk aantal ogen verliest de aanvaller altijd. In de volgende aanval verliest de aanvaller twee legers.

Opgave

Het is de bedoeling dat je het resultaat van een aanval bij Risk berekent. Doe dit stapje voor stapje:

Opgelet! Het automatische evaluatiesysteem van Dodona raakt in de war als je - behalve je functiedefinitie - ook een hoofdprogramma schrijft. Schrijf dus niet meer code dan gevraagd!

Voorbeeld

Invoer:

> tweede_hoogste(1, 6, 4)

Uitvoer:

4

Invoer:

> tweede_hoogste(5, 3, 5)

Uitvoer:

5

Invoer:

> bereken_verlies(2, 6, 5, 2, 2)

Uitvoer:

0

Invoer:

> bereken_verlies(4, 1, 4, 2, 5)

Uitvoer:

1

Invoer:

> bereken_verlies(5, 2, 1, 5, 4)

Uitvoer:

2