De meesten kennen wellicht wel het spelletje blad-steen-schaar waarbij twee spelers eerst aftellen en daarna met de hand tegelijkertijd de vorm maken van een steen (een vuist), een schaar (twee uitgestoken vingers) of een blad (een vlakke hand). Hierbij verslaat de steen de schaar, de schaar het blad en het blad de steen. Indien beide spelers dezelfde keuze maken, dan wint geen van beiden.

Sam Kass en Karen Bryla bedachten een uitbreiding van dit klassieke spelletje, en noemden het blad-steen-hagedis-Spock-schaar. Het werkt volgens hetzelfde principe, maar er komen twee extra wapens bij: een hagedis (voorgesteld door met de hand een kousenpopachtige mond te vormen) en Spock (voorgesteld door de Vulcaanse groet1 uit de Star Trek reeks te maken). Hierdoor wordt de kans op een gelijkspel kleiner (van 1/3 naar 1/5). In vier afleveringen van de televisiereeks The Big Bang Theory2 wordt deze uitgebreide variant van het spelletje vermeld.

Bij een spelletje blad-steen-hagedis-Spock-schaar kiezen twee spelers een handgebaar, waarna ze beide hun keuze tegelijkertijd zichtbaar maken. De winnaar is diegene die de andere speler verslaat. De regels van blad-steen-hagedis-Spock-schaar zijn:

Er zijn vijftien mogelijke combinaties van de vijf handgebaren. Elk handgebaar verslaat twee van de andere handgebaren en wordt verslaan door de andere twee handgebaren. Bij een gelijkspel wordt de procedure herhaald totdat er een winnaar is. De originele regels uit het spelletje blad-steen-schaar (steen verslaat schaar, schaar verslaat blad en blad verslaat steen) blijven behouden in het uitgebreide spelletje.

Rock-Paper-Scizzors-Lizard-Spock
Grafische voorstelling van de regels van het spelletje blad-steen-hagedis-Spock-schaar. Vanaf boven worden in wijzerzin de handgebaren getoond van schaar, blad, steen, hagedis en Spock.

Invoer

Twee regels die elk de naam van een handgebaar bevatten dat respectievelijk door speler1 en speler2 getoond wordt bij een spelletje blad-steen-hagedis-Spock-schaar: blad, steen, hagedis, Spock of schaar.

Uitvoer

Een regel die aangeeft welke speler het spelletje wint. Deze regel moet één van de volgende omschrijvingen bevatten:

Probeer het aantal voorwaarden dat moet getest worden om de winnaar van het spelletje aan te duiden zo beperkt mogelijk te houden.

Voorbeeld

Invoer:

Spock
blad

Uitvoer:

speler2 wint