Programmeer de klasse Auto. Elke auto heeft een chassisnummer, bijvoorbeeld WVWZZZ9NZ3W0000001. Na assemblage in de fabriek is de snelheid 0,0 km/h. Wanneer de auto rijdt, kunnen we de snelheid van de auto aanpassen met de methoden void versnel() en void vertraag(). Beide methoden veranderen de snelheid met 1 km/h.

stereo-installatie

Pexels. (z.j.). Ford Mustang Auto Vehicle 80465 (Foto). Geraadpleegd van www.pexels.com/photo/winter-vehicle-sport-black-80465/

Afhankelijk van het land waar de auto verkocht wordt, kunnen we de snelheid van de auto opvragen met de methode double snelheidKilometerH() of double snelheidMilesH(). De auto verbruikt het minste brandstof wanneer de snelheid tussen 70 km/h en 90 km/h ligt. De methode boolean isEconomisch() test of de auto met een economisch voordelige snelheid rijdt. De methode boolean isInBeweging() test of de auto in beweging is (bedenk twee mogelijkheden om dit te programmeren).

Programmeer aan de hand van deze analyse de klasse Auto. Houd rekening met het feit dat de klasse maar twee velden heeft: chassisnummer en snelheid.

Bronnen

Vandewalle, D.1 (2018). Leren programmeren, een objectgeoriënteerde aanpak, Java in BlueJ2 (2de editie). Acco Uitgeverij3.