using System;
namespace While___Opwarmer_1_aanmelden
{
public class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
//variabelen declaren
string wachtwoord = "Secure";
int teller = 0;
string ingevoerdWachtwoord;
//wachtwoord vragen
do
{
Console.WriteLine("Voer uw wachtwoord in:");
ingevoerdWachtwoord = Console.ReadLine();
} while (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord);
//verwelkomen
Console.WriteLine("U bent aangemeld.");
}
}
}
using System;
namespace While___Opwarmer_2_Aanmelden_met_teller
{
public class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
//variabelen declaren
string wachtwoord = "Secure";
int pogingen = 0;
string ingevoerdWachtwoord;
//wachtwoord vragen
do
{
Console.WriteLine("Voer uw wachtwoord in:");
ingevoerdWachtwoord = Console.ReadLine();
pogingen++;
} while (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord);
//verwelkomen
string achtervoegsel = "poging";
if (pogingen > 1)
{
achtervoegsel = "pogingen";
}
Console.WriteLine($"U bent aangemeld na {pogingen} {achtervoegsel}.");
}
}
}
using System;
namespace While___Opwarmer_3_Aanmelden_met_beperkt_aantal_pogingen
{
internal class Program
{
static void Main(string[] args)
{
//variabelen declaren
string wachtwoord = "Secure";
int pogingen = 0;
string ingevoerdWachtwoord;
//wachtwoord vragen
do
{
Console.WriteLine("Voer uw wachtwoord in:");
ingevoerdWachtwoord = Console.ReadLine();
pogingen++;
} while (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord && pogingen < 3);
//toon foutmelding indien gebruiker niet is aangemeld na 3 pogingen
if (ingevoerdWachtwoord != wachtwoord)
{
Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Red;
Console.WriteLine("U heeft 3 keer een verkeerd wachtwoord ingevoerd. Uw account is geblokkeerd.");
}
else
{
//verwelkomen
string achtervoegsel = "poging";
if (pogingen > 1)
{
achtervoegsel = "pogingen";
}
Console.WriteLine($"U bent aangemeld na {pogingen} {achtervoegsel}.");
}
}
}
}
using System;
namespace While___Opwarmer_4_Onbeperkt_aantal_getallen_optellen
{
public class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
//laat de gebruiker een onbeperkt aantal getallen invoeren
//om te stoppen geeft de gebruiker -1 in
//bereken de som en het gemiddelde van de ingevoerde getallen
//rond beide af op 2 decimalen
//variabelen declareren
double getal, som = 0, gemiddelde;
int aantal = 0;
//laat de gebruiker een getal invoeren
Console.WriteLine("Voer een getal in:");
getal = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
//zolang het getal niet -1 is
while (getal != -1)
{
//tel het getal op bij de som
som += getal;
//tel 1 op bij het aantal
aantal++;
//laat de gebruiker een getal invoeren
Console.WriteLine("Voer een getal in:");
getal = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
}
Console.WriteLine();
//bereken het gemiddelde
gemiddelde = som / aantal;
//rond het gemiddelde af op 2 decimalen
gemiddelde = Math.Round(gemiddelde, 2);
//rond de som af op 2 decimalen
som = Math.Round(som, 2);
//toon de som en het gemiddelde
Console.WriteLine($"De som van de ingevoerde getallen is {som}.");
Console.WriteLine($"Het gemiddelde van de ingevoerde getallen is {gemiddelde}.");
}
}
}
using System;
namespace While___Drillen_1_grootste_ingegeven_nummer
{
public class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
//maak een console-applicatie waarbij de gebruiker een reeks getallen kan ingeven.
//de applicatie toont het grootste ingegeven getal.
//de applicatie stopt met het vragen van getallen als de gebruiker 0 ingeeft.
//variabelen declareren
int getal;
int grootsteGetal = 0;
//vraag het getal op
Console.WriteLine("Met deze applicatie kan je het grootste getal uit een reeks getallen bepalen.");
Console.WriteLine("Geef een reeks getallen in, stop met het ingeven van getallen door 0 in te geven.");
//geef getallen in
do
{
//vraag stellen
Console.WriteLine("Geef een getal in");
getal = Convert.ToInt32(Console.ReadLine());
if (getal > grootsteGetal)
{
grootsteGetal = getal;
}
} while (getal != 0);
//toon het grootste getal
Console.WriteLine($"Het grootste getal is {grootsteGetal}.");
}
}
}
using System;
namespace Sandbox_Bankautomaat
{
public class Program
{
public static void Main(string[] args)
{
//Create a program to simulate an ATM machine. The program should ask the user for their account balance and continue to prompt them for their desired transaction (withdrawal, deposit, etc.) until they choose to exit the program.
//variabelen declareren
double saldo = 150.85;
int transactie = 0;
double bedrag;
string keuze;
do
{
//toon keuze menu
Console.WriteLine("Wat wenst u te doen?");
Console.WriteLine("a. saldo raadplegen");
Console.WriteLine("b. bedrag afhalen");
Console.WriteLine("c. bedrag storten");
Console.WriteLine("s. kaart terug (stop)");
keuze = Console.ReadLine();
//keuze uitvoeren
switch (keuze)
{
case "a":
Console.WriteLine($"Uw saldo is {saldo} EUR.");
break;
case "b":
Console.WriteLine("Welk bedrag wenst u af te halen?");
bedrag = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
if (bedrag > saldo)
{
Console.BackgroundColor = ConsoleColor.Yellow;
Console.WriteLine("Sorry, uw saldo is ontoereikend.");
Console.ResetColor();
}
else
{
saldo = saldo - bedrag;
}
break;
case "c":
Console.WriteLine("Welk bedrag wenst u te storten?");
bedrag = Convert.ToDouble(Console.ReadLine());
saldo = saldo + bedrag;
break;
}
} while (keuze != "s");
Console.WriteLine("Vergeet uw kaart niet.");
}
}
}