Sommigen gruwelen ervan maar de klassieker der klassiekers wat overerving betreft, is de parallel met de dierenwereld. Uiteraard is evolutie iets anders dan overerving, wat ook onmiddellijk de reden is om deze oefening als wetenschappelijke nonsens te beschouwen, toch wordt dit voorbeeld wel eens gebruikt om het mechanisme van overerving in een nieuwe programmeertaal te ontdekken of testen.

Mens is Zoogdier

BlueJ

In deze oefening programmeren we de klasse Mens, een subklasse van de klasse Zoogdier. Je maakt in BlueJ het project Dierentuin met volgende klassen:

Alvorens je aan de opgave begint, loont het de moeite om de werking van de klasse Zoogdier te bestuderen.

public class Zoogdier {

    private boolean  isVrouwelijk;
    protected String naam;

    public Zoogdier(String naam, boolean isVrouwelijk)
    {
        this.isVrouwelijk = isVrouwelijk;
        this.naam = naam;
    }

    public boolean getIsVrouwelijk()
    {
        return isVrouwelijk;
    }
}

Opgave

In volgende vraagjes werd soms wat informatie achterhouden zodat het toch min of meer een oefening is.

Uitsmijter