Sommigen gruwelen ervan maar de klassieker der klassiekers wat overerving betreft, is de parallel met de dierenwereld. Uiteraard is evolutie iets anders dan overerving, wat ook onmiddellijk de reden is om deze oefening als wetenschappelijke nonsens te beschouwen, toch wordt dit voorbeeld wel eens gebruikt om het mechanisme van overerving in een nieuwe programmeertaal te ontdekken of testen.
Mens
isZoogdier
In deze oefening programmeren we de klasse Mens
, een subklasse van de klasse Zoogdier
. Je maakt in
BlueJ het project Dierentuin met volgende klassen:
Zoogdier
: de code van Zoogdier
kan je hier1 downloaden.Mens
: je krijgt geen code cadeau.Alvorens je aan de opgave begint, loont het de moeite om de werking van de klasse Zoogdier
te bestuderen.
public class Zoogdier {
private boolean isVrouwelijk;
protected String naam;
public Zoogdier(String naam, boolean isVrouwelijk)
{
this.isVrouwelijk = isVrouwelijk;
this.naam = naam;
}
public boolean getIsVrouwelijk()
{
return isVrouwelijk;
}
}
In volgende vraagjes werd soms wat informatie achterhouden zodat het toch min of meer een oefening is.
Programmeer de header van de klasse Mens
. De klasse Mens
is een uitbreiding van de klasse Zoogdier
De klasse Mens
heeft een eigen veld isCoronaResistent
. Dit veld houdt bij of de instantie van Mens
resistent is
voor het COVID-19 virus.
Programmeer de constructor van de klasse Mens
. De constructor vraagt naast het al dan niet resistent zijn voor het COVID-19 virus, ook naar de
naam en het geslacht van de Mens
.
De accessormethode boolean isCoronaResistent()
geeft aan of de instantie van de klasse Mens
resistent
is voor het COVID-19 virus.
De methode void print()
toont informatie in het Terminalvanster van BlueJ.
mannelijk - Tom is resistent voor het Corona-virus
vrouwelijk - An is niet resistent voor het Corona-virus