In de vorige oefening heb je geleerd om iets te onthouden in het geheugen van de computer: de variabele

Dat cijfer 10 heb jij dan wel zelf als programmeur opgegeven. In een echt programma of app is het natuurlijk de bedoeling dat de gebruiker zelf iets kan invoegen. Want jij kan als programmeur op voorhand niet weten wat de gebruiker gaat invoeren als cijfer of naam...

Daarvoor hebben we een nieuw commando nodig: input().

Het begin is hetzelfde als bij de vorige oefening: maak een variabele...
Je mag de naam zelf kiezen maar hou rekening met de voorwaarden (unieke naam, geen spaties, geen cijfer vooraan, geen speciale tekens)
vb:
      Getal1 =

Maar in plaats van een cijfer achter het = teken, typ je nu: input()

Tussen de ( ) typ je dan wat er moet verschijnen op het scherm als richtlijn voor de gebruiker. Je gaat dit hier op Dodona niet zien verschijnen omdat Dodona je programma op de achtergrond test. Maar hieronder staat een video die een echt programma toont. Links zie je de codetaal en rechts het programma:




Tekst die je op het scherm wil laten verschijnen, zet je altijd tussen aanhalingstekens. Dus je regel ziet er zo uit:
      Getal1 = input ("Geef een getal:")

Wat zal er gebeuren als het programma uitvoerd wordt?
  1. Getal1 maakt een variabele aan in het geheugen van de computer
  2. input ("Geef een getal:"): zal aan de gebruiker de zin "Geef een getal:" tonen en wachten tot de gebruiker een cijfer invult en op enter drukt
  3. het cijfer dat ingevuld is (bv: 58) zal opgeslagen worden in het geheugen onder de naam "Getal1".

Maar nu willen we dit cijfer natuurlijk nog uitvoeren naar het scherm... daarvoor heb je het print() commando:

zet je variabele tussen de () achter print maar OPGELET: niet tussen " " want anders typ je het woord "Getal1" en dat willen we niet... we willen de inhoud van de variabele "Getal1" hebben dus schrijven we deze zonder de " ".

Dit moet je dus hebben:
      Getal1 = input ("Geef een getal:")
      print (Getal1)

BELANGRIJK!

Denk eraan dat jij hier de programmeur bent... je vult dus zelf geen cijfer of naam in, dat is de opdracht voor je gebruiker (in dit geval Dodona)

Dodona zal zelf enkele cijfers invullen en checken of de uitvoer wel correct is met wat er verwacht werd.