Nu kan de klasse
Voertuigen worden aangepast. In die klasse moeten alle voertuigen worden opgeslagen, zodat je niet telkens het bestand moet inlezen voor een verwerking.
In deze oefening worden de treinen opgeslagen in een array; in de volgende oefening voorzien we een array voor de beide andere voertuigtypes samen (gewone én speciale trucks).
Werk onderstaande stappen uit in de klasse
Voertuigen en test het uit in het hoofdprogramma.
- Voeg een instantievariabele toe die een array van objecten van de klasse Trein kan bevatten, en een instantievariabele voor het aantal treinen.
- Voeg een constructor toe met als parameter bestandsnaam, die naar het bestand verwijst met informatie over voertuigen. In de constructor worden alle lijnen van het bestand ingelezen, en enkel de treinen worden toegevoegd in de array (de andere voertuigen negeer je voorlopig).
Een deel van de code kan je kopiëren uit de methode maxSnelheidTreinen.
Je mag veronderstellen dat er niet meer dan 200 treinen zijn.
- De methode maxSnelheidTreinen heeft geen parameter meer nodig omdat de klasse alle treinen onthoudt in de array. Pas die methode aan.
In het hoofdprogramma heeft de constructor een parameter nodig. Die bestandsnaam mag je 'hard-coderen'. Als het programma terug correct werkt ga je verder.
- Schrijf in de klasse Voertuigen de methode geefSnelsteTrein die de snelste trein teruggeeft. Je moet het volledige object teruggeven, het returntype is dus:.....
In het hoofdprogramma schrijf je alle informatie van de snelste trein op het scherm.