De corona-crisis heeft ons allemaal een belangrijke vaardigheid geleerd: online shoppen. Je kan het zo gek niet bedenken of het wordt aan huis geleverd. Zelfs je potje chocopasta of je lievelingssnack. Je kiest uit een ruim assortiment producten en voegt ze toe aan een virtueel winkelmandje. En telkens wordt je verleid om meer te kopen want hoe meer hoe goedkoper.

Show image

In deze oefening gaan jullie de klasse Winkelmandje programmeren. Deze klasse verzamelt een aantal instanties van de klasse Product.

BlueJ

In BlueJ maak je het project Boldotcom aan. In dit project maak je dan twee klassen aan:

Je mag de automatisch gegenereerde code van BlueJ verwijderen.

Hieronder tonen we je de code van de klasse Product. Deze code kan je ook hier1 downloaden. Bestudeer deze code goed alvorens je ze gebruikt bij het programmeren.

public class Product {

    private String beschrijving;
    private double prijs;

    public Product(String beschrijving, double prijs)
    {
        this.beschrijving = beschrijving;
        this.prijs = prijs;
    }

    public String getBeschrijving()
    {
        return beschrijving;
    }

    public double getPrijs()
    {
        return prijs;
    }

    public void print()
    {
        System.out.println(beschrijving + ": € " + prijs);
    }
}

Onderaan de opgave, waar je jouw oplossing moet indienen, vind je al een stukje code dat je mag kopieëren naar de klasse Winkelmandje. Je krijgt dus veld, constructor en initialisatie van het enige veld cadeau.

Opgave

Programmeer in de klasse Winkelmandje volgende methoden:

Winkelmandje is leeg

Totaal winkelmandje: € 4.24
Nutella: € 2.35
Twix: € 1.89