Mexicanen1 of Mexen is een dobbelspel dat door twee personen gespeeld kan worden. Elke worp bestaat uit twee dobbelstenen. In het spel wordt voornamelijk gebluft over de worpen, maar hier focussen we ons enkel op de scoringsregels. In tegenstelling tot veel andere dobbelspellen is de score van een worp niet zomaar de som van de dobbelstenen.

Afbeelding door Edge2Edge Media op Unsplash.

Afbeelding door Edge2Edge Media op Unsplash.

In plaats daarvan is de puntentelling voor een worp als volgt:

Opgave

Schrijf een functie mexen(s0, s1, t0, t1) dat de winnaar bepaalt, waarbij s0 en s1 de worpen van speler 1 voorstellen en t0 en t1 deze van speler 2. Indien speler 1 wint, retourneer je "speler 1", wint speler 2, dan retourneer je "speler 2" en anders "gelijkspel.

Om deze functie te kunnen maken programmeer je eerst een hulpfunctie score(worp1, worp2) dat gegeven twee worpen de waarde van deze worp gaat bepalen.

Bestudeer zorgvuldig onderstaande voorbeelden.

Voorbeelden

>>> mexen(1, 2, 1, 3)
speler 1

want

>>> score(1, 2)
1000
>>> score(1, 3)
31
>>> mexen(3, 3, 2, 1)
speler 2

want

>>> score(3, 3)
300
>>> score(2, 1)
1000
>>> mexen(6, 6, 2, 2)
speler 1

want

>>> score(6, 6)
600
>>> score(2, 2)
200
>>> mexen(4, 2, 2, 4)
gelijkspel

want

>>> score(4, 2)
42
>>> score(2, 4)
42

Bron

Virginia Tech High School Programming Contest 2014