In een moderne speelkamer, voor groot en klein, staat naast een kast vol bordspellen meestal ook een spelconsole voor het spelen van een videospel. Misschien ook nog een doos of twee Lego maar daar gaat deze oefening niet over.

Speelkamer

BlueJ

In deze oefening programmeren we de klasse Speelkamer, een klasse die objecten van het type Bordspel of Videospel verzamelt in een ArrayList. Je maakt in BlueJ het project Speelkamer met volgende interface of klassen:

Klassendiagram

Spel

Bestuderen we eerst interface Spel:

public interface Spel
{
    void gespeeld();
    int aantalKeerGespeeld();
    void print();
}

Elke klasse die de interface Spel implementeert, moet 3 methoden implementeren:

Bordspel en Videospel

Beide klassen implementeren de interface Spel maar hebben een gedrag dat licht verschillend is. Onderzoek zelf de verschillen in beide implementaties. Testen is uiteraard de te volgen weg!

Opgave

Programmeer de klasse Speelkamer:

Terminalvenster