De elektrische wagen is overduidelijk de wagen van de toekomst. Meerdere producenten hebben al aangekondigd om hun wagenpark volledig naar elektrische wagens om te zetten.

Een elektrische wagen is aan het opladen.

Een elektrische wagen is aan het opladen.

Gegeven

In deze tabel1 vind je van verschillende elektrische auto’s heel wat karakteristieken.

# Gegevens ophalen en enkele manipulaties
data <- read.csv("https://raw.githubusercontent.com/sit-2021-int214/002-EVs---One-Electric-Vehicle-Dataset---Smaller/main/ElectricCar_Clean.csv",
                 header = TRUE,
                 colClasses = c("NULL", rep("character", 2), rep("numeric", 5), rep("NULL", 5), rep("numeric", 2) ))
names(data) <- tolower(names(data))
data$model <- paste(data$brand, data$model)
data <- subset(data, select = -c(brand))
data <- subset(data, fastcharge != 0)
rownames(data) <- seq_len(nrow(data))

Via head(data) een voorsmaakje opvragen resulteert in:

                 model accel topspeed range efficiency fastcharge seats priceeuro
1        Tesla Model 3   4.6      233   450        161        940     5     55480
2 Volkswagen ID.3 Pure  10.0      160   270        167        250     5     30000
3           Polestar 2   4.7      210   400        181        620     5     56440
4              BMW iX3   6.8      180   360        206        560     5     68040
5              Honda e   9.5      145   170        168        190     4     32997
6            Lucid Air   2.8      250   610        180        620     5    105000

Hier volgt wat uitleg over deze data frame met acht vectoren.

accel stelt de tijd in seconden voor om van 0 tot 100 km/u te versnellen, topspeed de topsnelheid in km / u, range is de actieradius of het aantal km dat men kan afleggen met een volledig opgeladen wagen, efficiency het aantal Wh dat gebruikt wordt per km, fastcharge stelt het aantal km dat men kan rijden voor indien deze één uur opgeladen wordt aan een zogenaamde snellaadpaal (een oplaadpaal met een groot vermogen).

Gevraagd