Wanneer de juryleden niet druk bezig zijn met het verzinnen van ingewikkelde algoritmes, wordt er wel eens een kaartspel gespeeld. Een populair Nederlands kaartspel is Klaverjassen, waarin 8 kaarten worden uitgedeeld zoals in onderstaande figuur.
Deze gedeelde hand bevat de vier soorten kaarten, van links naar rechts: ruiten (R
in de invoer) boer en zeven, schoppen (S
) negen en zeven, harten
(H
) dame en zeven, en klaveren (K
) boer en zeven. Elke kaart is een aantal punten waard, afhankelijk van de troef, zoals aangegeven in tabel 1:
Kaart | Waarde | Troef punt | Niet-troef punt |
---|---|---|---|
Boer | B | 20 | 2 |
Negen | 9 | 14 | 0 |
Aas | A | 11 | 11 |
Tien | 10 | 10 | 10 |
Heer | H | 4 | 4 |
Dame | D | 3 | 3 |
Acht | 8 | 0 | 0 |
Zeven | 7 | 0 | 0 |
Bereken de waarde van mijn hand, gegeven een bepaalde troef, uitgedrukt in punten. Figuur 1 heeft 14 troefpunten (14 voor S9) en 7 gewone punten (2
voor RB, 3 voor HD, 2 voor KB), indien schoppen (S
) troef is. Het antwoord is de som, 21. In het geval van harten (H
) troef is het antwoord 7.
De eerste regel bevat het aantal testgevallen. Er zijn twee regels per testgeval:
R
, S
, H
, of K
);Mogelijk invoer is:
2
S
RB R7 S9 S7 HD H7 KB K7
H
RB R7 S9 S7 HD H7 KB K7
Voor elk testgeval wordt een regel verwacht waarin de totale punten staan geschreven, voorafgegaan door het nummer van het testgeval.
1 21
2 7