Ik typ dit terwijl ik zit aan mijn keukentafel. Naast mij staat een fruitschaal. In de schaal liggen appels. Deze appels delen bepaalde eigenschappen, maar hebben ook verschillen. Ze delen hun naam, hun prijs, en hun leeftijd, maar ze hebben alle (iets) verschillende gewichten. Op de schaal liggen ook peren. Net als de appels zijn ze een soort fruit, maar ze hebben ook een hoop verschillen met appels: verschillende namen, verschillende kleuren, verschillende bomen waar ze aan groeien. Toch delen ze ook dingen met appels die alle fruitsoorten delen, en waarin ze verschillen van, bijvoorbeeld, de tafel waar ik aan zit. Bijvoorbeeld, ik kan appels eten, en ik kan ook peren eten. Maar ik ga niet proberen een tafel te eten.
Als ik probeer mijn wereld te modelleren in een computerprogramma, moet ik objecten modelleren: objecten als appels, peren, en tafels. Sommige van die objecten hebben een hoop zaken gemeen, bijvoorbeeld, iedere appel deelt veel eigenschappen met iedere andere appel. Het klinkt daarom zinvol om een klasse “appel” te definiëren, die de eigenschappen bevat die alle appels delen, en dan voor iedere individuele appel alleen die eigenschappen in te vullen waarin ze verschillen van alle andere appels. Hetzelfde kan ik doen voor peren, die hun eigen klasse “peer” moeten krijgen. En hoewel “appels” en “peren” van elkaar verschillen, delen ze ook eigenschappen die mij het gevoel geven dat ik ze een gedeelde klasse moet geven: de klasse “fruit.” Ieder object dat thuishoort in de klasse fruit heeft in ieder geval de eigenschap dat ik het kan eten. Wat betekent dat iedere appel niet alleen behoort tot de klasse “appel,” maar ook tot de klasse “fruit” – net als de “peren.”
Als ik er goed over nadenk: ik kan meer eten dan alleen appels en peren. Ik kan ook taart eten. En champignons. En brood. En drop. Dus misschien heb ik nog een andere klasse nodig, waartoe ook de klasse “fruit” behoort. De klasse “voedsel,” misschien?
Waart dit toe leidt, is dat als ik probeer de wereld (of een deel ervan) te modelleren, ik objecten moet modelleren – en in plaats van ieder object apart te modelleren, kan ik beter klassen van objecten definiëren, zodat ik generieke uitspraken kan doen over groepen objecten. Ik kan spreken over relaties tussen klassen, en ik kan functies definiëren die op klassen werken; bijvoorbeeld, ik kan een functionaliteit “eten” definiëren die op ieder object werkt dat behoort tot de klasse “voedsel,” en die tot gevolg heeft dat het object verwijderd wordt uit de wereld en dat de “voedingsstoffen” van het object toekent aan de “eter.” Omdat ik objecten kan eten als ze horen tot de klasse “voedsel,” kan ik “fruit” eten. En omdat ik “fruit” kan eten, kan ik objecten eten die tot de klasse “appel” behoren.
In essentie is een computerprogramma een model van een deel van de wereld. En als zodanig profiteren veel programma’s van de mogelijkheid om te kunnen werken met objecten, klassen, relaties, en functionaliteiten (methodes) die werken met objecten.
Veel programma’s moeten omgaan met personen. De studentenadministratie moet omgaan met studenten, die personen zijn. De studenten volgen cursussen, die gedoceerd worden door docenten, die ook personen zijn. Ongetwijfeld slaat de administratie gegevens op over studenten en docenten, en je mag veronderstellen dat de programmeur die de studentenadministratie heeft geïmplementeerd slim genoeg was om een enkele interface te gebruiken om de gegevens van personen in te voeren.
Wat voor data wordt door alle personen gedeeld, voor zover het de studentenadministratie aangaat? Waarschijnlijk hebben alle personen een voornaam en een achternaam. Ze hebben ook een adres. Ze hebben ook een leeftijd en een geslacht. Om ze uniek te maken, geeft de studentenadministratie iedere persoon een administratienummer (ANR). Deze data elementen zijn alle “eigenschappen” of “attributen” van “personen.”
Ik noemde als eigenschappen voornaam, achternaam, adres, leeftijd, geslacht, en administratienummer. Eén van deze eigenschappen is eigenlijk meer een functie dan een eigenschap. Zie je welke?
Het antwoord is “leeftijd.” Leeftijd wordt berekend middels de
geboortedatum en de huidige datum. Je kunt leeftijd voorstellen als
eigenschap, maar het is een eigenschap die iedere keer opnieuw berekend
moet worden als je hem nodig hebt. Je kunt hem niet als een vaste waarde
opslaan, omdat hij morgen anders kan zijn dan vandaag, terwijl alleen de
datum is veranderd. Als ik een klasse Persoon
ontwerp die een persoon
modelleert, kan ik daarom het beste “geboortedatum” een eigenschap
maken, terwijl ik “leeftijd” implementeer als methode. Zoals je je
wellicht herinnert is een methode een functie die behoort bij een zeker
data type: als een data type Persoon
gedefinieerd is, is
geboortedatum
een attribuut van dat data type, terwijl leeftijd()
een methode is van het data type die de leeftijd van de persoon
retourneert als integer.
Studenten en docenten zijn allebei personen. Ze delen de eigenschappen
van de klasse Persoon
. Toch zijn er verschillen. Docenten krijgen
bijvoorbeeld een salaris, maar studenten niet. Studenten kunnen
daarentegen cijfers krijgen voor cursussen, maar docenten niet; zij
doceren de cursussen. Hieruit kan ik de volgende twee zaken afleiden:
Hoewel studenten en docenten beide personen zijn, hebben ze
duidelijke verschillen; daarom heb ik naast de klasse Persoon
ook
een klasse Student
en een klasse Docent
nodig, die beide worden
afgeleid van de klasse Persoon
.
“Cursussen” lijken een inherent onderdeel te zijn van de wereld van
de studentenadministratie, dus wellicht heb ik ook een klasse
Cursus
nodig.
Als ik van Cursus
een klasse heb gemaakt, worden relaties duidelijk.
Studenten hebben een relatie met meerdere cursussen, en docenten ook,
maar op een andere manier. Studenten “schrijven zich in” voor cursussen.
Het lijkt er dus op dat er een methode inschrijven()
moet komen, die
ervoor zorgt dat een student een relatie krijgt met een cursus. De vraag
is: moet inschrijven()
een methode zijn van Student
, met de cursus
als argument, of een methode van Cursus
, met de student als argument?
Wat denk je?
Het antwoord is: “dat hangt ervan af.” Het hangt ervan af hoe je de
student beziet in het licht van de studentenadministratie. Voor mij als
docent voelt het natuurlijk aan om inschrijven()
een methode te maken
van een cursus, omdat ik een cursus zie als een verzameling studenten.
Maar er is niks op tegen om een student te bezien als een entiteit die
een verzameling cursussen bevat. Je kunt er ook voor kiezen om
inschrijven()
als een methode van zowel studenten als cursussen te
zien, of een andere klasse te definiëren die de methode inschrijven()
bevat met zowel de student als de cursus als argumenten.
Dit illustreert hoe moeilijk de object georiënteerde visie op programmaontwerp kan zijn: door de klassen te definiëren die de wereld modelleren waarmee het programma werkt, moet je keuzes maken die een grote invloed hebben op de exacte aanpak van het programma. Zwakke keuzes leiden tot implementatieproblemen. Je moet flink wat tijd besteden aan het ontwerpen van het object georiënteerde model dat de basis vormt voor het programma, en alle consequenties van je keuzes proberen te overzien. Zelfs voor doorgewinterde programmeurs is dat een moeilijke taak. Maar een solide object-georiënteerd model maakt programma’s gemakkelijk te lezen, te begrijpen, en te onderhouden. Het object georiënteerde paradigma is vaak de moeite waard.
In de object-georiënteerde wereld behoort iedere onderscheidbare entiteit tot een klasse (Engels: “class”). Een klasse is een generiek model voor een groep entiteiten. De klasse beschrijft alle attributen die de entiteiten gemeen hebben, en beschrijft de methodes die de klasse aanbiedt waarmee de wereld buiten de klasse invloed op de klasse kan uitoefenen.
Op zichzelf is een klasse geen entiteit. Een entiteit die behoort tot een klasse, wordt een “object” genoemd. De terminologie is dat een object een “instantie” (soms: “instantiatie,” maar dat is geen correct Nederlands) is van een bepaalde klasse. Een klasse beschrijft attributen, maar een object dat een instantie is van de klasse geeft waardes aan de attributen. En hoewel een klasse de methodes beschrijft die hij ondersteunt, kun je een methode alleen uitvoeren voor een object dat een instantie is van de klasse.
Een klasse is een data type, een object is een waarde.
Klassen bestaan in hierarchiën. Een generieke, hoog-niveau klasse kan eigenschappen en methodes beschrijven die gedeeld worden door verschillende sub-klassen. Een sub-klasse kan eigenschappen en methodes toevoegen, en kan zelfs eigenschappen en methodes wijzigen (maar kan over het algemeen niet eigenschappen of methodes verwijderen, en moet dat ook nooit doen). Iedere sub-klasse kan zelf ook weer sub-klassen hebben.
Bijvoorbeeld, de klasse Appel
kan een sub-klasse zijn van de klasse
Fruit
, die weer een sub-klasse kan zijn van de klasse Voedsel
. Dit
betekent dat waar je in een programma een object nodig hebt dat een
instantie is van de klasse Voedsel
, je niet alleen objecten mag
gebruiken die directe instanties van Voedsel
zijn, maar ook objecten
die een instantie zijn van Fruit
of van Appel
. Dat werkt niet
andersom: als je bijvoorbeeld een functie hebt geschreven die een object
van de klasse Appel
nodig heeft, kun je die niet gebruiken met
instanties van Fruit
, of instanties van andere sub-klassen van
Fruit
. Hoewel een Appel
Fruit
is, is Fruit
geen Appel
. Je kunt
geen Appel
s met Peer
en vergelijken.
Een klasse hiërarchie wordt geïmplementeerd met behulp van een mechanisme dat “inheritance” (“overerving”) wordt genoemd, wat het onderwerp is van hoofdstuk 23.
De meeste object-georiënteerde programmeertalen kennen een aantal basale data types, en staan je toe om klassen te definiëren, wat neerkomt op het definiëren van nieuwe data types. Dit gold ook voor Python tot en met versie 2. Sinds Python 3 is echter ieder data type een klasse.
Je kunt dit deels zien aan de manier waarop een groot aantal
functionaliteiten van basale data types in Python geïmplementeerd zijn
als methodes. Een methode wordt altijd aangeroepen via de syntax
<variabele>.<methode>()
, in tegenstelling tot functies, die worden
aangeroepen als <functie>( <variabele> )
. Het feit, bijvoorbeeld, dat
als je een kleine-letter-versie van een string wilt creëren, je dit
effectueert middels <string>.lower()
geeft al aan dat een string een
instantie van een klasse is.
Maar niet alleen strings zijn instanties van klassen: integers en floats zijn dat ook. Ze hebben zelfs methodes, maar die worden zelden expliciet aangeroepen. Methodes worden vaak wel impliciet aangeroepen, bijvoorbeeld, als je twee getallen optelt met \(+\), is dat eigenlijk de aanroep van een methode. Ik zal dit bediscussiëren in hoofdstuk 22.