|
|
Kaartwaarden
Aas |
|
naar keuze 1 of 11 punten |
Heer/Koning
| 3 punten |
Vrouw/Koningin
| 2 punten |
Boer/Zot
| 1 punt |
de kaarten 7 t/m 10
| normale puntwaarde
|
de kaarten t/m 6 |
worden weggelaten. |
|
Bij het kaartspel Eenentwintigen probeer je met
toebedeelde en eventueel bijgevraagde kaarten aan een puntentotaal van 21 te komen of dit zo dicht mogelijk van
onderen te benaderen.
Bij overschrijding van 21 punten ben je sowieso verloren. De kaarten 2,3,4,5 en 6 worden niet gebruikt.
In deze opdracht programmeren we een speelbeurt van de bank, met volgende regels:
- de bank moet stoppen als ze 17 punten of meer heeft - ook als ze nog een aas heeft,
- een aas telt voor 11 punten, maar indien de som boven de 21 komt zal een aas voor 1 meetellen,
zodat de bank verder kan spelen,
- de bank stopt na 7 kaarten ook al is ze nog niet 'kapot'
Tip: Onthoud het aantal azen dat nog meetelt voor 11 punten.
Opdracht
Schrijf een programma dat één spelbeurt uitwerkt. De getrokken kaarten worden telkens op een aparte
regel ingegeven.
Bij inlezen van de hoge kaarten worden letters gebruikt:
A (Aas),
H (Heer/Koning),
V
(Vrouw/Koningin),
B (Boer/zot). Voor de andere kaarten wordt het getal ingegeven dat de waarde voorstelt:
(
7,
8,
9,
10)
Het programma schrijft de score, behaald door de bank.
Je mag veronderstellen dat er voldoende kaarten beschikbaar zijn en dat er altijd een correcte input wordt
gegeven.
Voorbeeld 1: bank kapot
Invoer:
V
H
9
9
Uitvoer:
23
Merk op: de bank behaalt 2 + 3 + 9 + 9 = 23 punten en is kapot.
Voorbeeld 2: bank stopt bij 17 of meer
Invoer:
A
V
7
Uitvoer:
20
Merk op: de bank behaalt de bank 11 + 2 + 7 = 20 punten.
Voorbeeld 3: bank stopt met 7 kaarten
Invoer:
V
B
H
V
B
H
B
Uitvoer:
13
Merk op: de bank stopt na zeven kaarten met 2 + 1 + 3 + 2 + 1 + 3 + 1 = 13 punten.
Voorbeeld 4: aas krijgt waarde 1
Invoer:
A
V
H
7
8
Uitvoer:
21
Merk op: de bank heeft na de vierde kaart 11 + 2 + 3 + 7 = 23 punten en is kapot. Maar nu mag de bank de aas voor 1
laten tellen. Dan heeft de bank slechts 13 en kan nog een kaart bijnemen: de bank stopt na de vijfde kaart en behaalt 1
+ 2 + 3 + 7 + 8 = 21 punten.