Deze Scratch-klassieker ken je zeker. Misschien gebruik je het tijdens je lessen zelfs als eerste oefening op de herhaling.
De gebruiker geeft op in hoeveel stapjes je de sprite telkens 50% kleiner maakt.
De code in Scratch zou er dan als volgt kunnen uitzien:
when greenflag clicked
ask "Hoeveel keer moet ik kleiner worden?" and wait
set [stappen] to {(answer)}
repeat (stappen)
set size to {50} %
wait {1} seconds
end
De syntax van de for-lus ziet er als volgt uit:
for <variabele> in <collectie>:
<acties>
Merk opnieuw op dat alle acties die horen bij de for-lus één tabulatie naar recht springen. In volgende secties tonen we hoe je enkele statements meerdere keren kan uitvoeren.
De functie range(5) genereert een collectie van de getallen 0 t.e.m. 4. De variabele i neemt dan achtereenvolgens de waarden 0, 1, 2, 3 en 4 aan. Dit code-fragment print de getallen 0, 1, 2, 3 en 4 onder elkaar.
for i in range(5):
print(i)
De functie range(3, 7) genereert een collectie van de getallen 3 t.e.m. 6. De variabele i neemt dan achtereenvolgens de waarden 3, 4, 5 en 6 aan. Dit code-fragment print de getallen 3 tot 6 onder elkaar.
for i in range(3,7):
print(i)
De functie range(8, 2, -2) genereert een collectie van de getallen 8, 6 en 4. De variabele i neemt dan achtereenvolgens de waarden 8, 6 en 4 aan. Dit code-fragment print de getallen 8, 6 en 4 onder elkaar.
for i in range(8,2,-2):
print(i)
Vraag aan de gebruiker de grootte op van de sprite en het aantal stapjes waarin je de sprite telkens 50% kleiner wil maken. Beide getallen zijn positieve gehele getallen.
Een wiskundige zal allicht het n-de element van een meetkundige rij proberen berekenen. Aangezien de leerlingen in de 2e graad hiermee nog niet vertrouwd zijn, programmeer je dit best met de for-lus.
94
6
1.46875