We programmeren in deze oefening de strategie die je hebt uitgedacht. Je zal zowel een functie voor het verstoppen als het zoeken van de sleutel moeten programmeren.
Het 2x2 bord wordt versimpeld voorgesteld als een list met vier elementen. De munten op het bord zijn een 0 of een 1.
voorbeeldbord = [1,0,0,1]
De locatie van de sleutel wordt aangeduid met de index van de list. Bij dit bord kan de sleutel dus 0, 1, 2 of 3 zijn.
Schrijf een functie verstoppen(bord,sleutel) die één munten van het bord zal omdraaien. De functie returnet het aangepaste bord.
def verstoppen(bord,sleutel):
...
return(bordaangepast)
Schrijf een functie zoeken(bord) die vanuit een bord kan aflezen waar de sleutel ligt. De functie returned de index van de sleutel.
def zoeken(bord):
...
return(sleutelindex)
Je kan je code uiteraard in stukjes zelf testen. Om hem in Dodona te uit te testen, voeg je volgende code onderaan toe:
def testen(bord,sleutel):
bordnieuw=verstoppen(bord,sleutel)
return(zoeken(bordnieuw))
Invoer:
testen([1,0,0,1],2)
Uitvoer:
2
…